Decal در Revit – جلوه های بصری واقعی تر

Revit Decal

در نرم‌افزار Revit، پنجره Decal Types به کاربر اجازه می‌دهد تا انواع دکال‌ها را مدیریت کند. دکال‌ها (Decals) تصاویری هستند که به سطوح مدل سه‌بعدی اعمال می‌شوند تا ظاهری واقعی‌تر به آن‌ها ببخشند. برای مثال، می‌توانید تصویری از یک لوگو، نقاشی، یا بافت خاصی را به دیوارها یا سایر عناصر معماری اضافه کنید.

نحوه دسترسی به Decal Types

  • به زبانه Insert بروید.
  • از قسمت Link، گزینه Decal را انتخاب کنید و سپس Decal Types را انتخاب کنید.

اجزای مختلف پنجره Decal Types

انتخاب تصویر، روشنایی، انعکاس و شفافیت

  • Decal Types in Project:
  • در این بخش می‌توانید نوع دکال جدیدی ایجاد کنید یا نوع Decal در Revit را ویرایش کنید.
  • Source (مرجع):
    مسیر تصویری که در یک دکال قرار می دهید را در این قسمت مشخص می کنید.
  • Select Image File (انتخاب فایل تصویر):
    با استفاده از این گزینه می‌توانید تصویری را که می‌خواهید به عنوان دکال استفاده کنید انتخاب کنید. روی گزینه Browse کلیک کنید تا فایل تصویری مورد نظر را از سیستم خود انتخاب کنید. فرمت‌های پشتیبانی‌شده شامل PNG، JPG و BMP هستند.
  • Brightness (روشنایی):
    این گزینه میزان روشنایی تصویر دکال را تعیین می‌کند. می‌توانید عددی بین 0 تا 100 وارد کنید تا شدت روشنایی تصویر را تنظیم کنید.
  • Reflectivity (انعکاس):
    این گزینه میزان انعکاس دکال را تعیین می‌کند. انعکاس باعث می‌شود که دکال به شکل براق یا مات به نظر برسد. عددی بین 0 تا 100 مشخص‌کننده میزان انعکاس تصویر خواهد بود.
  • Transparency (شفافیت):
    با این تنظیم می‌توانید میزان شفافیت دکال را تعیین کنید. عدد 0 یعنی دکال کاملاً مات و عدد 100 یعنی دکال کاملاً شفاف است.

سطح نهایی تصویر

  • Finish (نوع پرداخت):
    گزینه Finish به شما اجازه می‌دهد نوع پرداخت سطح دکال را تعیین کنید. این منوی کرکره‌ای شامل چندین انتخاب مختلف است که هر کدام میزان براقیت یا بازتاب سطح دکال را مشخص می‌کنند. گزینه‌های موجود در این منو شامل موارد زیر هستند:
    Matte (مات): سطح کاملاً مات بدون انعکاس.
    مات به معنای بدون انعکاس است. وقتی این گزینه را انتخاب کنید، دکال هیچ گونه بازتابی نخواهد داشت و سطح آن کاملاً مات به نظر می‌رسد. این گزینه معمولاً برای موادی مانند کاغذ یا سطوحی که دارای بافت نرم هستند، استفاده می‌شود.
    Semi Gloss (نیمه براق): سطح کمی براق با انعکاس کم.
    این گزینه یک پرداخت نیمه براق را به دکال اعمال می‌کند. در این حالت، دکال کمی براق خواهد بود، اما بازتاب آن ضعیف است. این حالت برای سطوحی مناسب است که نه کاملاً مات و نه خیلی براق باشند، مانند پلاستیک یا دیوارهای رنگ‌شده.
    Gloss (براق):
    گزینه براق باعث می‌شود که دکال بازتاب بیشتری داشته باشد و سطح آن براق‌تر به نظر برسد. این حالت برای سطوحی مناسب است که نیاز به نمایش براقیت دارند، مانند سطوح فلزی یا شیشه‌ای که نور را به خوبی منعکس می‌کنند.
    High Gloss (براقیت بالا):
    براقیت بالا سطح دکال را بسیار براق و منعکس‌کننده می‌کند. این حالت برای دکال‌هایی که باید شدیداً براق و درخشان به نظر برسند، مانند شیشه‌های بسیار صیقلی یا سطوح بسیار براق فلزی مناسب است.
    Custom (سفارشی):
    با انتخاب سفارشی، شما می‌توانید کنترل دقیق‌تری بر روی تنظیمات براقیت و پرداخت دکال داشته باشید. این گزینه به شما اجازه می‌دهد تا ویژگی‌های دکال را به‌طور دلخواه تنظیم کنید، مثلاً می‌توانید مقدار بازتاب یا بافت سطح را به دلخواه تغییر دهید تا دقیقاً مطابق نیاز شما باشد.
Revit Decal Window

درخشندگی و برجستگی تصویر

  • Luminance (درخشندگی یا تابش نور)
    زمانی که از گزینه Luminance استفاده می‌کنید، در رندرهای نهایی این‌طور به نظر می‌رسد که تصویر دکال از خودش نور منتشر می‌کند. این ویژگی می‌تواند در شبیه‌سازی تابلوهای نوری، صفحات نمایش، یا هر گونه تصویری که باید در شب یا محیط‌های کم‌نور روشن باشد، بسیار کاربردی باشد.
    Luminance معمولاً با یک نوار لغزنده یا عددی بین 0 تا 100 تنظیم می‌شود. با افزایش مقدار Luminance، تصویر دکال روشن‌تر و با کاهش آن، تیره‌تر خواهد شد.
  • Bump (بامپ):
    تصویر بامپ یک نقشه اضافی است که برای ایجاد عمق و بافت به سطح دکال استفاده می‌شود. این تصویر باعث می‌شود که دکال سه‌بعدی‌تر و واقع‌گرایانه‌تر به نظر برسد.
  • Bump Amount (شدت بامپ):
    در این قسمت شدت Bump مشخص می‌شود.
  • Cutouts (بریدن تصویر):
    بعد از فعال کردن گزینه Cutouts، می‌توانید فایل تصویر ماسک را انتخاب کنید. نرم‌افزار به کمک این فایل تشخیص می‌دهد که کدام بخش از تصویر دکال باید شفاف شود یا برش داده شود.

کاربردهای Decal

  • اضافه کردن لوگوهای شرکتی به نمای دیوارها.
  • شبیه‌سازی علائم یا نشانه‌های خارجی در فضاهای معماری.
  • افزودن تصاویر هنری یا پوسترها به فضاهای داخلی مدل‌ها.
  • ایجاد بافت‌های پیچیده‌تر برای پروژه‌های واقع‌گرایانه.

جمع‌بندی

در مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM)، ابزار Decal در Revit به معماران و طراحان کمک می‌کند تا جزئیات بصری و اطلاعاتی را به مدل‌های سه‌بعدی اضافه کنند. استفاده از تصاویر دکال می‌تواند به بهبود نمایش داده‌های گرافیکی مانند علائم، نقشه‌ها، یا بافت‌های خاص کمک کند و به کاربران امکان می‌دهد تا مدل‌هایی با جزئیات بیشتر و واقع‌گرایانه‌تر ارائه دهند. این قابلیت باعث بهبود کیفیت نمایش و درک بهتر پروژه‌ها در فرآیند BIM می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *