کنترل و پیگیری تغییرات پروژه با ابزارهای Revision Cloud و Sheet/Issue Revision در Revit

ابزار Revision Cloud در نرم‌افزار Revit یکی از ابزارهای مهم برای نمایش تغییرات و ویرایش‌ها در نقشه‌ها و مدل‌ها است. این ابزار به کاربران امکان می‌دهد نواحی‌ای را که تغییرات یا اصلاحات در آن‌ها انجام شده‌است، مشخص کرده‌و با استفاده از یک علامت گرافیکی (ابری شکل) آن‌ها را به‌طور واضح نمایش دهند. ابزار Sheet/Issue Revision برای مدیریت و سازماندهی ویرایش‌ها (Revisions) در پروژه‌ها به کار می‌رود. این ابزار به شما امکان می‌دهد که تغییرات ایجاد شده در نقشه‌ها و شیت‌ها را پیگیری، مستندسازی و گزارش‌دهی کنید. در این مقاله به ابزارهای Revision Cloud و Sheet/Issue Revision در رویت و ارتباط آنها پرداخته‌ایم.

دسترسی به ابزار Revision Cloud

  1. از نوار ابزار (Ribbon) به تب Annotate بروید.
  2. در این تب، گروه Revision را پیدا کرده و روی گزینه Revision Cloud کلیک کنید.
دسترسی به ابزار Revision Cloud

نحوه استفاده از ابزار Revision Cloud

  1. پس از انتخاب ابزار Revision Cloud، می‌توانید به یکی از روش‌های زیر ناحیه‌ای از نقشه یا مدل خود را برای نمایش تغییرات انتخاب کنید:
    • مستطیل (Rectangle): می‌توانید یک ابر به شکل مستطیل ایجاد کنید.
    • خط آزاد (Freehand): به‌صورت دستی می‌توانید ناحیه‌ای با هر شکلی را ترسیم کنید.
    • چندضلعی (Polygon): با استفاده از چند نقطه یک شکل چندضلعی برای ابر ویرایش ایجاد کنید.
  2. ناحیه تغییرات را با استفاده از یکی از این روش‌ها در اطراف محل تغییر یا اصلاح ترسیم کنید.
نحوه استفاده از ابزار Revision Cloud

تنظیمات Properties ابزار Revision Cloud

Identity Data

  • Revision (ویرایش): انتخاب نوع ویرایش از بین Revision هایی که در بخش Sheet/Issue Revision تعریف شده‌است. با انتخاب این گزینه، گزینه‌های Revision Number (شماره ویرایش)، Revision Date (تاریخ) ، Issued To/Issued By (ارسال‌شده‌به / منتشر شده‌توسط) بر اساس اطلاعات قبلی که در بخش Sheet/Issue Revision تکمیل شده‌پر می‌شوند.
  • Mark (علامت): این بخش به شما اجازه می‌دهد که یک شماره یا علامت منحصر به فرد برای هر Revision Cloud تعریف کنید. این ویژگی برای شناسایی سریع‌تر و پیگیری دقیق‌تر تغییرات بسیار مفید است.
  • Comments (یادداشت): در این بخش می‌توانید توضیحات و یادداشت‌هایی در مورد تغییرات یا دلیل ایجاد ابر ویرایش وارد کنید. این یادداشت‌ها به شفاف‌تر شدن تغییرات و دلیل اعمال آن‌ها برای سایر اعضای تیم کمک می‌کند.
تنظیمات Properties ابزار Revision Cloud

تنظیمات خطوط و مدیریت ابرهای ویرایش‌ها Revision Cloud

  1. خطوط ابر (Cloud Lines):
  2. مدیریت ویرایش‌ها (Revisions):
    • از تب View و گزینه Sheet Issues/Revisions، می‌توانید ویرایش‌های مختلفی را برای پروژه تعریف کرده و اطلاعات مرتبط با آن‌ها مانند تاریخ، شماره و توضیحات را ویرایش کنید. در زیر به صورت کامل این بخش توضیح داده‌شده است.

مدیریت ابرهای ویرایش با ابزار Sheet/Issue Revision

برای دسترسی به این ابزار به تب View بروید و در بخش Sheet Composition روی Revisions کلیک کنید.

در پنجره باز شده‌می‌توانید ویرایش‌های جدید (Add Revision) را ایجاد کنید و برای هر ویرایش، اطلاعاتی مثل تاریخ، توضیحات و نوع ویرایش (شماره، حروف یا عدد) را وارد نمایید.

مدیریت ابرهای ویرایش با ابزار Sheet/Issue Revision

تنظیمات پنجره برای Sheet/Issue Revision

در پنجره Sheet/Issue Revision یک جدول دیده‌می‌شود ستون‌های این جدول به شرح زیر می‌باشند.

تنظیمات پنجره برای Sheet/Issue Revision
  • Revision Number (شماره ویرایش): نشان‌دهنده شماره یا شناسه‌ی مربوط به هر ویرایش است. این شماره‌بسته به تنظیمات می‌تواند به صورت حروف، اعداد یا ترکیبی از آن‌ها نمایش داده‌شود.
  • Numbering (شماره‌گذاری): نوع شماره‌گذاری ویرایش را نشان می‌دهد. این گزینه می‌تواند به‌صورت Per Project (برای کل پروژه) یا Per Sheet (برای هر شیت) تنظیم شود.
  • Date (تاریخ): تاریخی که ویرایش ایجاد یا تأیید شده‌است. این تاریخ به منظور ردیابی زمان ویرایش‌ها اهمیت دارد.
  • Description (توضیحات): توضیح مختصری از نوع و هدف ویرایش. این توضیحات به اعضای تیم کمک می‌کند تا دلیل و ماهیت تغییرات را بهتر درک کنند.
  • Issued (منتشر شده): مشخص می‌کند که آیا ویرایش منتشر شده‌است یا خیر. این بخش معمولاً بعد از اینکه تغییرات تأیید شده‌و به دیگر اعضای تیم یا مشتریان ابلاغ می‌شود، علامت‌گذاری می‌شود.
  • Issued To/Issued By (ارسال‌شده به / منتشر شده توسط): این ستون‌ها اطلاعات مربوط به شخص یا تیمی که ویرایش به آن‌ها ارسال شده‌است (Issued To) و فرد یا تیمی که ویرایش را منتشر کرده‌است (Issued By) نمایش می‌دهد.

Show (نمایش):

  • به شما امکان می‌دهد نحوه نمایش ویرایش‌ها (Revision) در شیت‌ها را تعیین کنید. این گزینه شامل سه حالت مختلف است که هر کدام کارکرد خاصی دارند.
    • None (هیچ): اگر این گزینه انتخاب شود، ویرایش‌ها در شیت نمایش داده‌نمی‌شوند. این حالت زمانی مفید است که شما نمی‌خواهید نشانه یا علامتی از تغییرات و ویرایش‌ها بر روی شیت‌ها وجود داشته باشد.
    • Tag (برچسب): با انتخاب این گزینه، فقط یک برچسب (Tag) برای هر ویرایش در شیت نمایش داده‌می‌شود. این برچسب معمولاً شامل اطلاعاتی مانند شماره ویرایش و تاریخ آن است. این حالت زمانی استفاده می‌شود که نیازی به نمایش گرافیکی ابر (Cloud) ویرایش ندارید، اما همچنان می‌خواهید اطلاعات ویرایش به‌صورت متنی و در قالب یک برچسب نمایش داده‌شود.
    • Cloud and Tag (ابر و برچسب): اگر این گزینه فعال شود، هم ابر ویرایش (Cloud) و هم برچسب (Tag) در شیت نمایش داده‌می‌شود. ابر ویرایش (Revision Cloud) به صورت گرافیکی بخش‌هایی از نقشه را که تغییر کرده‌اند، با یک خط قوسی مشخص می‌کند و برچسب نیز اطلاعات مربوط به شماره ویرایش و تاریخ آن را ارائه می‌دهد. این حالت زمانی استفاده می‌شود که می‌خواهید هم به‌صورت بصری و هم متنی ویرایش‌ها را نشان دهید، تا بتوانید به وضوح نشان دهید که کدام بخش از نقشه تغییر کرده و به چه دلیل.
    • کاربرد عملی:
      • None: برای زمانی که می‌خواهید شیت نهایی تمیز و بدون نشانه‌ای از ویرایش باشد.
      • Tag: برای زمانی که فقط نیاز به اطلاعات متنی دارید، بدون نمایش تغییرات گرافیکی.
      • Cloud and Tag: برای زمانی که هم می‌خواهید بصری و هم متنی تغییرات را نشان دهید.

Numbering

  • Per Sheet: این گزینه اجازه می‌دهد که هر شیت شماره‌گذاری ویرایش‌های مختص به خود را داشته باشد. به این معنا که شماره‌گذاری به‌طور جداگانه برای هر شیت انجام می‌شود.
  • Per Project: این گزینه تعیین می‌کند که ویرایش‌ها به صورت کلی برای کل پروژه شماره‌گذاری شوند. یعنی یک سیستم شماره‌گذاری یکپارچه برای تمام شیت‌ها و ویرایش‌های پروژه اعمال می‌شود.

Row

شامل گزینه‌های زیر برای جابجایی و مدیریت ردیف‌های ویرایش در جدول است:

  • Move Up (بالا بردن): این گزینه برای جابجایی ردیف انتخاب شده‌به بالا استفاده‌می‌شود.
  • Move Down (پایین بردن): این گزینه برای جابجایی ردیف انتخاب شده‌به پایین استفاده‌می‌شود.
  • Merge Up (ادغام به بالا): این گزینه اجازه می‌دهد که دو ردیف متوالی ادغام شوند و ردیف انتخابی با ردیف بالایی ترکیب شود.
  • Merge Down (ادغام به پایین): این گزینه مشابه است، اما ردیف انتخابی با ردیف پایین ترکیب می‌شود.

Customize Numbering

این گزینه به شما امکان می‌دهد تا سیستم شماره‌گذاری ویرایش‌ها را بر اساس نیازهای پروژه یا استانداردهای شرکت خود سفارشی‌سازی کنید.

پنجره Numbering: در پنجره Numbering، شما می‌توانید تنظیمات مربوط به نحوه شماره‌گذاری ویرایش‌ها را پیکربندی کنید. این تنظیمات معمولاً شامل انتخاب نوع شماره‌گذاری (اعداد، حروف یا ترکیبی) و ترتیب آن‌ها است. همچنین می‌توانید انتخاب کنید که شماره‌گذاری برای کل پروژه اعمال شود یا به‌صورت جداگانه برای هر شیت.

Customize Numbering

Arc Length

گزینه Arc Length مربوط به طول قوس در اجزای گرافیکی ویرایش‌ها می‌تواند در مواردی که نمایش‌های خاصی از قوس‌های ویرایش دارید، استفاده شود. این گزینه برای کنترل و سفارشی‌سازی نحوه نمایش قوس‌های برچسب ویرایش به کار می‌رود.

اعمال Revisions به شیت‌ها

  • پس از تعریف ویرایش‌ها، می‌توانید آن‌ها را به شیت‌ها یا نقشه‌های مشخص اعمال کنید. برای این کار، به Properties شیت بروید و در قسمت Revisions on Sheet، ویرایش مورد نظر را انتخاب کنید.
  • با این کار، ویرایش در Title Block شیت نمایش داده‌خواهد شد، و اطلاعات مربوط به ویرایش، مانند شماره ویرایش، تاریخ و توضیحات نیز در جدول ویرایش نمایش داده‌می‌شود.
اعمال Revisions به شیت‌ها
اعمال Revisions به شیت‌ها

نمایش Revisions روی شیت‌ها

  • ویرایش‌ها به صورت جدولی در پایین شیت، معمولاً در Title Block، نمایش داده‌می‌شوند.
  • تنظیمات مربوط به نحوه نمایش ویرایش‌ها را می‌توان از طریق Edit Family در Title Block مدیریت کرد. می‌توانید تعداد ردیف‌های ویرایش و فرمت نمایش آن‌ها را تغییر دهید.
نمایش Revisions روی شیت‌ها

کنترل و پیگیری ویرایش‌ها (Issue Revisions)

  • برای مستندسازی و گزارش‌دهی ویرایش‌ها، از گزینه Issue Revisions استفاده کنید. با انتخاب این گزینه، می‌توانید ویرایش‌های اعمال شده‌را بررسی و تأیید کنید و یک گزارش یا لیست از ویرایش‌های موجود در پروژه تهیه کنید.
  • همچنین، می‌توانید با فیلتر کردن شیت‌ها بر اساس ویرایش، مشخص کنید که کدام شیت‌ها نیاز به بازبینی یا بازنگری دارند.

مدیریت پیشرفته Revisions:

  • با استفاده از ابزار Revisions on Sheet می‌توانید تعیین کنید که ویرایش‌های انجام شده‌روی شیت‌ها نمایش داده‌شود یا خیر.
  • همچنین امکان قفل کردن ویرایش‌ها وجود دارد، به‌طوری که هیچ تغییر دیگری پس از تأیید نهایی آن ویرایش اعمال نشود.

کاربردهای مهم:

  • مستندسازی تغییرات: هر بار که یک تغییر جدید در نقشه‌ها یا مدارک پروژه ایجاد می‌شود، از طریق ویرایش‌ها می‌توانید این تغییرات را پیگیری کنید.
  • کنترل کیفیت: با این ابزار می‌توانید تغییرات را به‌صورت سازماندهی‌شده مدیریت کرده و مطمئن شوید که تمام تغییرات مورد نیاز به درستی اعمال و مستندسازی شده‌اند.
  • ارتباط با تیم‌های مختلف: با استفاده از گزینه‌های مانند Issued To و Issued By می‌توانید به‌راحتی اطلاعات مربوط به ویرایش‌ها را بین تیم‌ها و ذینفعان پروژه به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *