راهنمای تنظیمات و ویژگیهای Ramp در نرمافزار Revit
ابزار Ramp در نرمافزار Revit به کاربران اجازه میدهد تا رمپها را در پروژههای معماری و ساختمانی طراحی و مدلسازی کنند. رمپها بهویژه برای دسترسی بین طبقات مختلف یا سطوح با اختلاف ارتفاع کم استفاده میشوند و به عنوان یک جایگزین برای پلهها، به افراد با نیازهای خاص دسترسی آسانتری ارائه میدهند. در ادامه به بررسی ابزار Ramp در رویت میپردازیم.
آنچه در این مقاله میخوانید
دسترسی به ابزار Ramp در رویت
برای استفاده از ابزار Ramp در نرمافزار Revit، ابتدا به تب Architecture بروید. در این تب، از پنل Circulation، ابزار Ramp را انتخاب کنید.
تنظیمات ترسیم – تب Modify/Create Ramp Sketch در رویت
بعد از انتخاب ابزار Ramp، تب Modify/Create Ramp Sketch فعال میشود. این تب شامل چندین ابزار و گزینه برای تنظیم و ویرایش رمپ است. در ادامه به توضیح اجزای مختلف این تب میپردازیم.
Draw
- Run: این ابزار به شما امکان میدهد یک مسیر مستقیم رمپ را به راحتی ترسیم کنید. با انتخاب این گزینه، نرمافزار به طور خودکار مرزها و پلههای رمپ را ایجاد میکند.
- Boundary: این گزینه برای تعیین مرزهای رمپ استفاده میشود. شما میتوانید مرزهای خارجی رمپ را به دلخواه تنظیم کنید تا شکل رمپ دقیقاً با نیازهای طراحی شما هماهنگ شود. مرزهای رمپ در رویت به رنگ سبز نمایش داده میشوند.
- Riser: با استفاده از این گزینه، میتوانید قسمتهای عمودی رمپ (پلهها یا شیبهای عمودی) را تنظیم کنید. Risers معمولاً برای تعیین ارتفاع بین طبقات یا سطوح استفاده میشوند. Riserهای رمپ به رنگ سیاه نمایش داده میشوند.
- Line: ابزار خط به شما امکان میدهد مرزها و مسیر رمپ را با استفاده از خطوط مستقیم مشخص کنید.
- Center-ends Arc: این گزینه به شما امکان میدهد تا رمپ را با استفاده از قوسهای دایرهای یا منحنیها طراحی کنید. میتوانید از این ابزار برای ایجاد رمپهای خمیده و منحنی استفاده کنید.
هنگام ترسیم رمپ یک خطایی ظاهر میشود که نشان دهنده این است که رمپ به درستی ترسیم نشده است. برای رفع این خطا یا باید طول رمپ را افزایش داد و یا شیب رمپ را اصلاح کرد تا رمپ به درستی بین دو سطح انتخابی ترسیم شود.
طول و شیب رمپ در Edit Type در بخش Dimensions قابل دسترسی و اصلاح میباشد. شیب رمپ حاصل تقسیم طول رمپ به ارتفاع رمپ میباشد.
Work Plane
- Sets
- Set Work Plane: این گزینه به شما امکان میدهد صفحه کاری (Work Plane) مورد نظر را برای ترسیم رمپ تنظیم کنید.
- Pick a Plane: با استفاده از این گزینه، میتوانید یک صفحه کاری دلخواه را برای ترسیم رمپ انتخاب کنید.
- Show: با این ابزار میتوانید صفحه کاری را نمایش دهید تا بتوانید به طور دقیقتر ترسیمات خود را انجام دهید.
- Ref Plane: این گزینه به شما امکان میدهد صفحه مرجع یا سطح مرجع را برای ترسیم و ویرایش رمپ انتخاب کنید.
- Viewer: این ابزار برای مشاهده و بررسی بهتر صفحه کاری در حالتهای مختلف سهبعدی استفاده میشود.
Tools
- Railing: گزینه Railing برای اضافه کردن نرده به رمپ است. شما میتوانید نردهها را به طور خودکار یا دستی در کنار رمپها اضافه کنید تا از نظر ایمنی و زیباییشناسی، طراحی بهتری داشته باشید.
تنظیمات Properties برای Ramp در رویت
در Revit، پس از ایجاد و انتخاب Ramp، تنظیمات و پارامترهای مربوط به آن در بخش Properties نمایش داده میشود. این پارامترها به شما امکان میدهند جزئیات رمپ را به دلخواه خود تنظیم کنید. در ادامه به تنظیمات مختلف موجود در بخش Properties برای Ramp میپردازیم:
Constraints
- Base Level: تعیین سطح اولیهای که رمپ از آن شروع میشود.
- Base Offset: ارتفاع رمپ نسبت به سطح Base Level. به عنوان مثال، اگر رمپ باید مقداری بالاتر یا پایینتر از سطح Base Level شروع شود، این مقدار تنظیم میشود.
- Top Level: تعیین سطحی که رمپ به آن پایان مییابد.
- Top Offset: اختلاف ارتفاع رمپ نسبت به سطح Top Level. این پارامتر به شما اجازه میدهد که ارتفاع پایان رمپ را دقیقتر تنظیم کنید.
- Multistory Top Level: در صورتی که رمپ شما چند طبقه داشته باشد، این پارامتر سطح بالاترین طبقه را مشخص میکند.
Graphic
- Up text: متنی که در کنار پیکان بالا (Up arrow) نمایش داده میشود.
- Down text: متنی که در کنار پیکان پایین (Down arrow) نمایش داده میشود.
- Up label: متنی که در بالای رمپ به سمت بالا مشخص میشود. این پارامتر بیشتر برای نمایش جهت حرکت در رمپ استفاده میشود.
- Down Label: متنی که در پایین رمپ به سمت پایین مشخص میشود.
- Show Up arrow in all views: با فعال کردن این گزینه، پیکان بالا (Up arrow) در تمام نماها نمایش داده میشود. با فعال کردن این گزینه، گزینههای Down text و Down Label غیر فعال میشود.
Dimensions
- Width: عرض رمپ. این پارامتر برای تنظیم عرض رمپ در نقشهها و مدلهای سهبعدی استفاده میشود.
Identity Data
- Image: میتوانید تصویری مرتبط با رمپ را برای ارائه بهتر به پروژه اضافه کنید.
- Comments: یادداشتهای متنی یا توضیحات اضافی مربوط به رمپ.
- Mark: یک شماره یا کد منحصر به فرد برای شناسایی رمپ در پروژه. این کد میتواند برای مدیریت و ردیابی رمپها استفاده شود.
Phasing
- Phase Created: تعیین فاز پروژه که رمپ در آن ساخته شده است.
- Phase Demolished: مشخص کردن فازی که رمپ در آن تخریب خواهد شد. این پارامتر برای مدیریت پروژههای چندفازه استفاده میشود.
IFC Parameter
- Export to IFC: این گزینه تعیین میکند که آیا رمپ در خروجیهای IFC صادر شود یا نه.
- Export to IFC As: نوع صدور رمپ به فرمت IFC، که شامل نحوه تبدیل و صدور آن است.
- IFC Predefined: نوع از پیش تعریفشده برای رمپ در هنگام صدور به فرمت IFC.
- ifcGUID: شناسه یکتای رمپ برای ارتباط با فرمت IFC. این شناسه به هر المان در پروژه اختصاص داده میشود تا در فرآیندهای BIM شناسایی شود.
تنظیمات Edit Type برای Ramp در رویت
Construction
- Shape: انتخاب نوع و شکل رمپ (مانند مستقیم، منحنی، و غیره). شکل رمپ تعیینکننده ساختار کلی آن است.
- Thick: به تعیین ضخامت سازهای رمپ اشاره دارد. با انتخاب این گزینه، گزینه Thickness فعال میشود و ضخامت دلخواه را میتوان برای رمپ تعیین کرد.
- Solid: این گزینه به رمپهایی اشاره دارد که سازهی جامد و توپر دارند. با انتخاب این گزینه، گزینه Thickness غیرفعال میشود.
- Thickness: ضخامت رمپ. این پارامتر برای کنترل ضخامت کف رمپ استفاده میشود.
- Function: تعیین عملکرد و نوع استفاده از رمپ (مثلاً برای دسترسی یا کاربری خاص). این پارامتر میتواند برای تشخیص نوع استفاده از رمپ به کار رود.
- Interior: این گزینه برای رمپهای داخلی استفاده میشود. رمپهایی که در داخل ساختمانها قرار دارند و معمولاً با مصالحی که برای فضاهای داخلی مناسب هستند ساخته میشوند.
- Exterior: این گزینه برای رمپهای خارجی است که در فضای باز قرار دارند و به همین دلیل باید مقاوم به عوامل محیطی مانند باران، برف و تغییرات دمایی باشند.
Graphics
- Text Size: تعیین اندازه متنهایی که روی رمپ نشان داده میشوند، مانند علائم جهت حرکت (بالا یا پایین).
- Text Font: انتخاب فونت مورد نظر برای نمایش متن در رمپ.
Materials and Finishes
- Ramp Material: نوع متریال یا مصالحی که برای ساخت رمپ استفاده میشود. این پارامتر میتواند برای شبیهسازی ظاهر رمپ در مدلهای سهبعدی و نقشهها کاربرد داشته باشد.
Dimensions
- Maximum Incline Length: بیشترین طول شیب مجاز برای رمپ. این پارامتر مطابق با ضوابط و استانداردهای طراحی رمپ تنظیم میشود.
- Ramp Max Slope (1/x): این پارامتر شیب حداکثری مجاز رمپ را تعیین میکند و به عنوان یک نسبت 1 به x بیان میشود. مقدار این پارامتر نسبت طول رمپ به ارتفاع دو ترازی که میخواهید رمپ بین آنها قرار گیرد.
Identity Data
- Type Image: تصویری از رمپ که به نوع آن مرتبط است، برای شناسایی و مدیریت بهتر.
- Keynote: یادداشتهای کلیدی برای توضیحات بیشتر و مشخصات فنی رمپ.
- Model: نام یا شماره مدل رمپ.
- Manufacturer: اطلاعات مربوط به سازنده یا تولیدکننده رمپ.
- Type Comments: توضیحات اضافی در مورد نوع رمپ برای کمک به تیم طراحی و ساخت.
- URL: لینک یا آدرس وب برای اطلاعات بیشتر یا جزئیات آنلاین مربوط به رمپ.
- Description: توضیحات کلی در مورد رمپ و نوع استفاده از آن.
- Assembly Description: توضیحات مربوط به مجموعهای که رمپ به آن تعلق دارد.
- Assembly Code: کد مرتبط با مجموعهای که رمپ به آن متصل است، برای ردیابی و مدیریت بهتر.
- Type Mark: کدی که برای شناسایی نوع رمپ استفاده میشود.
- Cost: هزینه مرتبط با ساخت و نصب رمپ.
IFC Parameters
- Export to IFC: مشخص میکند که آیا رمپ به فرمت IFC برای استفاده در سیستمهای BIM صادر شود یا نه.
- Export to IFC As: نحوه صدور رمپ به فرمت IFC، شامل نوع و مشخصات خروجی.
- Type IFC Predefined: نوع رمپ بر اساس استانداردهای از پیش تعریفشده IFC.
- Type ifcGUID: شناسه یکتا برای رمپ در فرمت IFC که برای ارتباط بهتر با سیستمهای BIM استفاده میشود.
محدودیتهای ابزار Ramp در رویت
- عدم قابلیت لایه بندی متریال: ابزار Ramp در رویت به صورت پیشفرض امکان تعریف لایههای متریال مختلف را مانند دیوارها یا کفها ندارد. این به این معناست که برای رمپها نمیتوان چندین لایه از مواد (مثل بتن، عایق، و پوشش) را بهصورت مستقل و دقیق تعیین کرد. در نتیجه، برای رمپ تنها یک متریال واحد قابل تعریف است و نمیتوان از لایهبندی متریال در طراحی دقیقتر استفاده کرد.
- عدم نمایش نماد شیب در نمای پلان: در نمای پلان، ابزار Ramp نماد شیب (مثل فلشهایی که جهت شیب را نشان میدهند) نمایش نمیدهد. این موضوع میتواند موجب کاهش وضوح بصری در نماهای پلان شود، به خصوص زمانی که جهت شیب یا مسیر حرکت اهمیت دارد.
- 3. عدم نمایش هاشور رمپ در نمای پلان: رمپها در نمای پلان هاشورگذاری نمیشوند، که این مسئله میتواند در ارائه گرافیکی و تشخیص بصری سطوح رمپ در پلانها مشکلساز شود. هاشور به ویژه برای نمایش متریالها و یا تفکیک سطوح مختلف در نماهای پلان اهمیت دارد.