آموزش رندر سهبعدی در Revit: تکنیکها و نکات
ابزار Render در رویت (Revit) یکی از ابزارهای اصلی برای تولید تصاویر با کیفیت از مدلهای سهبعدی است که به کاربران اجازه میدهد تا نمایی واقعگرایانه از پروژه خود را به دست آورند. این ابزار برای ایجاد تصاویری با نورپردازی، سایهها، متریال و بافتهای دقیق و واقعی استفاده میشود.
آنچه در این مقاله میخوانید
مراحل استفاده از ابزار Render
دسترسی به ابزار Render:
برای دسترسی به ابزار Render، از تب View روی گزینه Render کلیک کنید. با انتخاب این گزینه، پنجره تنظیمات رندر باز میشود که شامل بخشهای مختلفی برای تنظیمات نور، کیفیت تصویر و انتخاب دوربین است.
تنظیمات پنجره Render:
پنجره Render شامل گزینههای مختلفی است که هرکدام بهطور مستقیم بر نتیجه نهایی تصویر رندر شدهتاثیر میگذارند.
Region (ناحیه): امکان انتخاب ناحیه خاصی از نما برای رندر کردن.
تنظیمات اصلی در پنجره Render
1. Quality (کیفیت Render):
این گزینه سطح کیفیت تصویر خروجی را مشخص میکند. هر چه کیفیت بالاتر باشد، زمان پردازش رندر بیشتر خواهد بود.
گزینهها شامل:
- Draft (پیشنویس): کیفیت پایین برای بررسی سریع و بدون جزئیات دقیق.
- Medium (متوسط): کیفیت خوب با جزئیات مناسب.
- High (بالا): کیفیت بالا با دقت بیشتر در جزئیات.
- Best (بهترین): کیفیت بسیار بالا با زمان پردازش طولانیتر.
- Custom (سفارشی): این گزینه به شما اجازه میدهد تا کیفیت رندر را بر اساس نیازهای خاص پروژه خود تنظیم کنید. شما میتوانید بهجای استفاده از سطوح پیشفرض کیفیت مانند Draft، Medium، High و Best، مقادیر مورد نظر خود را برای تنظیمات مختلف مانند رزولوشن، نورپردازی و جزئیات رندر بهصورت دستی وارد کنید. در قسمت Edit میتوان این تنظیمات را انجام داد.
- Edit (ویرایش): با کلیک روی گزینه Edit، یک پنجره تنظیمات پیشرفته باز میشود که شما میتوانید پارامترهای مختلفی از رندر را کنترل کنید. برخی از این پارامترها شامل:
تنظیمات Rendering Quality Setting
- Light and Material Accuracy
- Simplified – approximate materials and shadows: از متریال و سایههای تقریبی استفاده میکند. برای رندر سریعتر یا وقتی فقط یک پیشنمایش کلی از صحنه نیاز دارید، مناسب است. سایهها و افکتهای نورپردازی دقیق نیستند و واقعگرایی کلی کاهش مییابد.
- Advanced- precise materials and shadows: متریال و سایهها را با دقت بیشتری رندر میکند و به نمایش واقعیتر صحنه منجر میشود.برای ارائههای نهایی که کیفیت بالا و دقت در نورپردازی و متریال اهمیت دارد، ایدهآل است. زمان رندر طولانیتر به دلیل بار محاسباتی بیشتر برای مدیریت انعکاس نور، انکسار و سایههای دقیقتر.
- Render Duration
- Render By Level: رندر را به یک کیفیت یا سطح خاص محدود میکند. وقتی که آن سطح به دست آمد، رندر به طور خودکار متوقف میشود. برای زمانی که میخواهید تصویر به سطح مشخصی از جزئیات برسد ولی نمیخواهید زمان زیادی منتظر بمانید، مفید است.
- Render By Time: به شما اجازه میدهد تا یک محدودیت زمانی برای رندر تعیین کنید. رندر زمانی که این محدودیت به پایان برسد، متوقف میشود، حتی اگر کیفیت به سطح ایدهآل نرسیده باشد. برای زمانی که باید بین کیفیت و زمان موجود تعادل برقرار کنید، مناسب است.
- Until Satisfactory: این تنظیم اجازه میدهد رندر بدون محدودیت زمانی ادامه یابد تا زمانی که شما آن را به صورت دستی متوقف کنید، و به بالاترین کیفیت ممکن برسد. برای ارائههای با اهمیت بالا که نیاز به کیفیت عالی دارند ایدهآل است، اما ممکن است زمان زیادی برای کامل شدن نیاز داشته باشد.
انتخاب تنظیمات مناسب:
- برای پیشنمایش سریع:
- کیفیت: از سادهسازی شده(Simplified) با رندر بر اساس زمان (Render By Time) در یک بازهزمانی کوتاهاستفاده کنید.
- این کار یک پیشنمایش سریع و کلی از صحنه ارائه میدهد بدون اینکه زمان زیادی صرف شود.
- برای ارائههای نهایی:
- کیفیت: پیشرفته (Advanced) با گزینه تا زمان رضایت (Until Satisfactory) یا رندر بر اساس سطح (Render By Level) را انتخاب کنید.
- این تنظیم بالاترین کیفیت رندر را با نورپردازی، سایهها و مواد دقیق تولید میکند، اما زمان بیشتری نیاز خواهد داشت.
- برای تعادل بین زمان و کیفیت:
- کیفیت: از پیشرفته (Advanced) با رندر بر اساس زمان (Render By Time) استفاده کنید.
- یک زمان محدود منطقی تنظیم کنید تا رندر در زمان موجود با کیفیت خوبی انجام شود.
2. Output Settings (تنظیمات خروجی):
- Resolution: وضوح تصویر مشخص میکند که تصویر رندر شدهبا چه میزان جزئیات به نمایش درآید. هرچه وضوح بالاتر باشد، جزئیات تصویر بیشتر است، اما زمان پردازش نیز طولانیتر خواهد بود.
- Screen: وضوح تصویر به گونهای تنظیم میشود که برای نمایش بر روی صفحه نمایش یا مانیتور مناسب باشد. معمولاً برای پیشنمایش یا تصاویر دیجیتال استفاده میشود. برای تصاویر با وضوح پایین یا متوسط که زمان پردازش کمتری نیاز دارند، مناسب است.
- Printer: وضوح تصویر بالاتر است تا جزئیات بیشتری برای چاپ فراهم شود. این گزینه برای زمانی که قصد دارید تصویر رندر شدهرا با کیفیت بالا چاپ کنید، ایدهآل است. نیاز به زمان پردازش بیشتر دارد و فایلهای خروجی بزرگتر خواهند بود.
- Width (عرض): عرض تصویر خروجی بر حسب پیکسل.
- Height (ارتفاع): ارتفاع تصویر خروجی بر حسب پیکسل.
- Uncompressed Image Size (اندازه تصویر فشردهنشده): این گزینه اندازه فایل تصویر خروجی را در صورتی که بدون فشردهسازی ذخیره شود، نشان میدهد. فایلهای بدون فشردهسازی (مانند فرمتهای TIFF یا BMP) حجیمتر از تصاویر فشردهشده هستند و کیفیت بهتری دارند.
نکات کلیدی در انتخاب تنظیمات خروجی:
- برای پیشنمایش سریع و نمایشهای دیجیتال: گزینه Screen با ابعاد کوچکتر انتخاب مناسبی است.
- برای چاپ با کیفیت بالا: گزینه Printer با ابعاد بزرگتر و وضوح بالاتر مناسب است.
- برای ذخیرهسازی تصاویر با کیفیت بالا: فایلهای بدون فشردهسازی گزینه مناسبی هستند، اما باید فضای کافی برای ذخیرهسازی در نظر بگیرید.
3. Lighting (نورپردازی):
تنظیمات نورپردازی در Revit تأثیر قابلتوجهی بر کیفیت و واقعگرایی رندر شما دارد. این بخش به شما امکان میدهد که نورپردازی پروژه را کنترل و بهینه کنید. در زیر به توضیح کامل این تنظیمات میپردازیم:
- Scheme (طرح نورپردازی): این گزینه به شما اجازه میدهد تا نوع و شرایط نورپردازی را برای صحنه خود انتخاب کنید. طرح نورپردازی بر اساس نوع پروژه و نمایی که میخواهید ایجاد کنید انتخاب میشود.
- Exterior: Sun and Artificial : مناسب برای رندرهای خارجی که هم از نور خورشید و هم از نورهای مصنوعی (مانند چراغهای خیابان) استفاده میشود.
- Exterior: Sun Only : برای رندرهای خارجی که فقط به نور خورشید وابستههستند. این حالت نورپردازی طبیعیتر و سریعتر است، چون نیازی به محاسبه نورهای مصنوعی نیست.
- Interior: Sun and Artificial : برای فضاهای داخلی که هر دو نوع نور خورشید (از طریق پنجرهها) و نورهای مصنوعی (مانند چراغها) در آن نقش دارند.
- Interior: Artificial Only : برای فضاهای داخلی که فقط از نورهای مصنوعی استفاده میشود، مناسب است. این حالت معمولاً برای فضاهایی مانند شب یا مناطقی که نور طبیعی وارد نمیشود، کاربرد دارد.
- Setting Sun (تنظیمات خورشید): این بخش به شما امکان میدهد که موقعیت خورشید را برای رندر خود مشخص کنید. با استفاده از این تنظیمات، میتوانید تأثیر نور خورشید بر فضاها و سایههای ایجاد شدهرا کنترل کنید. این بخش در مقاله نوار View Control Bar (نوار کنترل نمای دید) به طور کامل توضیح دادهشدهاست.
- Artificial Lights (نورهای مصنوعی): این تنظیمات برای کنترل نورهای مصنوعی که در صحنه استفاده شدهاند، به کار میرود. در این بخش میتوانید نورهای مصنوعی موجود در پروژه را مدیریت و تنظیم کنید. این گزینه در صورتی فعال میشود که در قسمت Scheme گزینه نورهای مصنوعی را انتخاب کرده باشید. با انتخاب این گزینه پنجرهایی باز میشود که میتوانید تمام نورهای مصنوعی موجود در پروژه را ببنید و گروهبندی کردهو روشن و خاموش کنید.
نکات کلیدی در نورپردازی برای رندرینگ:
- رندرهای خارجی: استفاده از Sun Only برای سرعت بیشتر و نتایج طبیعیتر. همچنین، توجه به تنظیمات جغرافیایی میتواند نورپردازی دقیقتری ایجاد کند.
- رندرهای داخلی: استفاده از ترکیب Sun and Artificial میتواند بهترین نتایج را برای فضاهایی که هم نور طبیعی و هم مصنوعی دارند، ارائه دهد.
- شب: تنظیم Artificial Only برای فضاهایی که به نور مصنوعی نیاز دارند، مانند رندرهای شب یا فضاهایی که نور طبیعی کمی دارند، مناسب است.
4. Background (پسزمینه):
تنظیمات پسزمینه در Revit به شما اجازه میدهد که ظاهر و اتمسفر رندر خود را از طریق انتخابهای مختلفی برای پسزمینه کنترل کنید.
- Style
- Sky (آسمان) : اگر این گزینه انتخاب شود، یک نمای آسمان سهبعدی بهعنوان پسزمینه ایجاد میشود. این گزینه برای رندرهای خارجی که نیاز به واقعگرایی بیشتری دارند، مفید است. انواع مختلف از نمای آسمان به شرح زیر میباشد:
- Sky: No Clouds
- Sky: Very Few Clouds
- Sky: Few Clouds
- Sky: Cloudy
- Sky: Very Cloudy
- Color (رنگ): این گزینه به شما امکان میدهد که یک رنگ ساده برای پسزمینه رندر انتخاب کنید. معمولاً این رنگ بهصورت تکرنگ و یکنواخت در کل پسزمینه تصویر اعمال میشود.
- Color Picker (انتخاب رنگ): به شما اجازه میدهد که رنگ دقیق پسزمینه را بر اساس سلیقه یا نیاز پروژه انتخاب کنید. شما میتوانید از پالت رنگها برای تعیین رنگ دقیق استفاده کنید.
- Image (تصویر): با این گزینه میتوانید یک تصویر یا عکس خاص را بهعنوان پسزمینه رندر استفاده کنید. این حالت زمانی مفید است که بخواهید پروژه خود را در یک محیط واقعی یا شبیه به محیط پروژه قرار دهید (مانند یک نمای آسمان یا چشمانداز شهری).
- Choose Image (انتخاب تصویر): این گزینه به شما اجازه میدهد که یک فایل تصویری از رایانه خود انتخاب کرده و بهعنوان پسزمینه رندر استفاده کنید.
- Scaling (مقیاس): این گزینه برای تعیین نحوه قرارگیری تصویر در پسزمینه استفاده میشود. شما میتوانید تصویر را بهاندازه صفحه رندر کشیدهیا آن را در حالت مقیاسبندی اصلی خود نگهدارید.
- Transparent (شفاف) : به شما امکان میدهد تا پسزمینه رندر خود را شفاف کنید. با فعال کردن این گزینه، پسزمینهای که در رندر مشاهدهمیشود، حذف شدهو ناحیهای شفاف به جای آن قرار میگیرد. این گزینه بهویژه زمانی کاربرد دارد که بخواهید پسزمینه را بعداً در نرمافزارهای ویرایش تصویر مانند فتوشاپ به صورت سفارشی اضافه کنید.
- Sky (آسمان) : اگر این گزینه انتخاب شود، یک نمای آسمان سهبعدی بهعنوان پسزمینه ایجاد میشود. این گزینه برای رندرهای خارجی که نیاز به واقعگرایی بیشتری دارند، مفید است. انواع مختلف از نمای آسمان به شرح زیر میباشد:
5. Image (تصویر):
- Adjust Exposure (تنظیم نوردهی): این ابزار به شما امکان میدهد تا بعد از رندر کردن، روشنایی و کنتراست تصویر نهایی را تنظیم کنید. بهخصوص در شرایطی که تصویر بیشازحد روشن یا تاریک باشد، میتوانید این تنظیمات را برای بهبود کیفیت تصویر نهایی اعمال کنید.
- Exposure Value (مقدار نوردهی): با تغییر این مقدار، میزان کلی نوردهی صحنه را تنظیم میکنید. عدد بالاتر باعث میشود که تصویر روشنتر شود و عدد پایینتر تصویر را تاریکتر میکند.
- Highlights (روشناییها): این گزینه تنظیمکننده روشنایی نواحی بسیار روشن در تصویر است. با افزایش این مقدار، مناطق روشن تصویر (مانند نقاطی که نور مستقیم دریافت میکنند) بیشتر نمایان میشوند.
- Shadows (سایهها): با تنظیم این گزینه میتوانید میزان نمایش جزئیات در نواحی سایهدار و تیره را کنترل کنید. افزایش مقدار Shadows باعث میشود که نواحی سایهدار روشنتر شوند و جزئیات بیشتری دیدهشود.
- Saturation (اشباع): این تنظیم میزان شدت رنگها در تصویر را تغییر میدهد. با افزایش اشباع، رنگها زندهتر و قویتر بهنظر میرسند، و با کاهش آن، رنگها بیرنگ و مات میشوند.
- White Point (نقطه سفید): این گزینه به شما اجازه میدهد تا دمای رنگ تصویر را تنظیم کنید. با تنظیم White Point میتوانید تصویر را سردتر (تمایل به آبی) یا گرمتر (تمایل به زرد) نشان دهید، بستهبه اینکهچهنوع فضایی را میخواهید ایجاد کنید.
- Save to Project (ذخیره در پروژه): با این گزینه، تصویر رندر شدهبهصورت مستقیم در فایل پروژه Revit ذخیرهمیشود و شما میتوانید آن را برای مستندسازی یا پرزنتیشن استفادهکنید.
- Export (خروجی گرفتن): با این گزینه، تصویر رندر شدهبهصورت یک فایل تصویری خارجی (مانند PNG، JPG، TIFF) از پروژهاستخراج میشود. این فایل را میتوانید در خارج از Revit ویرایش، چاپ یا به اشتراک بگذارید.
6. Display (نمایش):
Show the Model (نمایش مدل): این گزینه به شما اجازه میدهد که انتخاب کنید آیا مدل سهبعدی در رندر نهایی نمایش دادهشود یا خیر. معمولاً این گزینه فعال است تا مدل اصلی پروژه شما در رندر نمایش دادهشود. در صورتی که این گزینه غیرفعال شود، مدل بهطور کامل از تصویر رندر حذف خواهد شد و تنها پسزمینه یا عناصر دیگر (مانند نور و محیط) نمایش دادهمیشوند.