آموزش کامل Walkthrough در Revit: از طراحی تا رندر
ابزار Walkthrough در نرمافزار Revit یک قابلیت بسیار کاربردی است که به شما امکان میدهد یک مسیر مجازی در پروژه خود ایجاد کنید و از داخل ساختمان یا محیط سهبعدی به صورت پویا و تعاملی عبور کنید. این ابزار به خصوص برای ارائههای معماری و بررسیهای طراحی مفید است، زیرا امکان نمایش یک دید پویا و واقعی از پروژه قبل از ساخت فیزیکی را فراهم میکند. در این مقاله به بررسی ابزار Walkthrough در رویت پرداختهایم.
آنچه در این مقاله میخوانید
مراحل ایجاد Walkthrough
- برای ایجاد Walkthrough، به تب View بروید.
- از بخش 3D View گزینه Walkthrough را انتخاب کنید.
- با استفاده از ابزار ترسیم که به صورت پیشفرض در دسترس است، یک مسیر در پلان یا نماهای دیگر ترسیم کنید. مسیر Walkthrough یک سری نقاط (Keyframes) را ایجاد میکند که دوربین در این نقاط قرار گرفته و حرکت میکند.
نمای Walkthrough
بعد از ترسیم مسیر Walkthrough یک نمای جدید با نام Walkthrough 1 ایجاد میشود که میتوان نام آن را تغییر داد. این نما در Project Browser قابل دسترسی است.
ویرایش مسیر Walkthrough
بعد از ایجاد مسیر، میتوانید نقاط مسیر (Keyframes) را تنظیم کنید. این نقاط مشخص میکنند که دوربین در چه نقاطی از پروژه حرکت کند. هر Keyframe قابل ویرایش است و شما میتوانید ارتفاع دوربین، جهت دوربین و زمان صرف شدهدر هر بخش از مسیر را تغییر دهید. برای ویرایش در نمای Walkthrough قرار گرفته و تصویر Walkthrough را انتخاب میکنیم گزینههای Edit Walkthrough , Reset Target , Size Crop فعال میشود.
مراحل ویرایش یک Walkthrough با استفاده از Edit Walkthrough:
1. باز کردن Walkthrough:
از Project Browser، به بخش 3D Views بروید و Walkthrough مورد نظر خود را انتخاب کنید. روی نام Walkthrough دوبار کلیک کنید تا آن را باز کنید.
2. فعالسازی حالت ویرایش (Edit Walkthrough):
پس از باز شدن Walkthrough، با انتخاب تصویر Walkthrough تب Modify / Camera باز میشود. تب، روی گزینه Edit Walkthrough کلیک کنید تا وارد حالت ویرایش شوید.
3. ویرایش مسیر دوربین:
در نمای Floor Plan، مسیر حرکت دوربین بهصورت خطهای متصل به نقاط کلیدی (Keyframes) نمایش دادهمیشود.
هر نقطه کلیدی (Keyframe) نشاندهنده یک موقعیت خاص دوربین در مسیر Walkthrough است. میتوانید نقاط کلیدی را به صورت دستی جابهجا کنید تا مسیر حرکت دوربین تغییر کند.
جابجایی نقاط دوربین: روی هر نقطه کلیدی کلیک کنید و آن را بکشید تا مسیر دوربین تغییر کند.
ایجاد نقاط کلیدی بیشتر: میتوانید نقاط کلیدی بیشتری اضافه کنید تا کنترل بیشتری بر حرکت دوربین داشته باشید.
4. تنظیم ارتفاع دوربین:
برای تغییر ارتفاع دوربین در نقاط مختلف مسیر، میتوانید به نمای Elevation یا 3D بروید. نقاط کلیدی را در نمای Elevation انتخاب کرده و آنها را به بالا یا پایین بکشید تا ارتفاع دوربین تغییر کند. این تنظیمات برای ایجاد صحنههایی که دوربین بالا یا پایین میرود، مفید است.
5. تنظیم زاویه دید دوربین:
هر نقطه کلیدی همچنین دارای یک خط جهت است که نشاندهنده زاویه و جهت دید دوربین است. میتوانید این خط را جابهجا کرده و زاویه دید دوربین را تنظیم کنید. به این ترتیب میتوانید زاویه دوربین را برای مشاهده دقیقتر یک المان خاص تغییر دهید.
6. کنترل سرعت حرکت دوربین:
سرعت حرکت دوربین بین نقاط کلیدی به زمان اختصاص دادهشدهبه هر Keyframe بستگی دارد. با انتخاب هر Keyframe، در پنل Properties میتوانید زمان اختصاص دادهشده به آن نقطه را تغییر دهید تا سرعت حرکت دوربین در بخشهای مختلف مسیر تنظیم شود.
7. پیشنمایش Walkthrough:
پس از انجام تنظیمات، میتوانید با کلیک روی دکمه Play در نوار ابزار Walkthrough، پیشنمایش انیمیشن را ببینید. این پیشنمایش به شما کمک میکند تا تغییرات اعمالشده را بررسی کرده و در صورت نیاز، تنظیمات بیشتری انجام دهید.
8. ذخیره تغییرات:
پس از اتمام ویرایش، روی Finish Walkthrough کلیک کنید تا تغییرات ذخیره شوند و از حالت ویرایش خارج شوید.
تنظیمات Properties برای Walkthrough
در نرمافزار Revit، تنظیمات Properties برای Walkthrough به شما اجازه میدهد که ویژگیهای گرافیکی و نحوه نمایش Walkthrough را سفارشیسازی کنید. این تنظیمات به شما امکان میدهد که نحوه رندرینگ و نمایش پروژه در طول Walkthrough را بهبود بخشید. در ادامه، توضیحاتی برای هر یک از تنظیمات Properties آوردهشدهاست:
1. Graphic (گرافیک):
این بخش مربوط به تنظیمات کلی نمایش گرافیکی Walkthrough است.
- Detail Level (سطح جزئیات): مشخص میکند که چقدر جزئیات در Walkthrough نمایش دادهشود. شامل سه سطح کلی: Coarse (کلی)، Medium (متوسط) و Fine (دقیق) است.
- Parts Visibility (نمایش قطعات): این گزینه کنترل میکند که آیا قطعات جدا شده (Parts) در پروژه مانند فضاهای داخلی به صورت جداگانه نمایش دادهشوند یا نه.
- Visibility/Graphics Overrides: به شما امکان میدهد نمایش عناصر خاصی را در Walkthrough سفارشیسازی کنید. این گزینه برای تنظیم دقیقتر رنگ، ضخامت خطوط و قابلیت مشاهدهی المانها استفاده میشود.
- Graphic Display Options (گزینههای نمایش گرافیک): تنظیمات پیشرفته نمایش گرافیکی که شامل مواردی مانند Shading، Wireframe، یا Hidden Line میباشد. به کمک این گزینه، میتوانید نمایش گرافیکی را متناسب با نیازهای خود تنظیم کنید.
- Discipline (رشته): این گزینه مشخص میکند که Walkthrough مربوط به کدام رشته (معماری، سازه، مکانیک، برق و غیره) است. هر رشته تنظیمات و استانداردهای نمایش خاص خود را دارد.
- Default Analysis Display Style (استایل نمایش تحلیل پیشفرض): برای کنترل نحوه نمایش دادههای تحلیلی در Walkthrough استفاده میشود. این گزینه زمانی مفید است که تحلیلهای سازهای، حرارتی یا دیگر تحلیلهای مشابه را به نمایش بگذارید.
- Visible in Option: این گزینه مشخص میکند که Walkthrough در کدام یک از گزینههای طراحی نمایش دادهشود. به عنوان مثال، آیا در Design Option خاصی فعال است یا نه.
- Show Grids (نمایش شبکهها): این گزینه مشخص میکند که آیا شبکهها (Grid) در طول Walkthrough نمایش دادهشوند یا خیر.
- Sun Path (مسیر خورشید): با فعال کردن این گزینه، مسیر خورشید و وضعیت نور طبیعی در پروژه نمایش دادهمیشود. این گزینه مخصوصاً برای تحلیل نور و سایه در Walkthrough کاربرد دارد.
2. Extents (اندازه گذاری):
- Crop View (برش نما): این گزینه تعیین میکند که آیا نمای Walkthrough به یک منطقه خاص محدود شود یا نه.
- Crop Region Visible (نمایش منطقه برش): مشخص میکند که منطقه برش در نمای Walkthrough نمایش دادهشود یا خیر.
- Far Clip Active (فعال کردن برش دور): این گزینه فعال میکند که یک برش عمقی ایجاد شود تا نمایش پروژه به نواحی دورتر محدود شود.
- Far Clip Offset (فاصله برش دور): مشخص میکند که برش دور در چه فاصلهای از دوربین انجام شود.
- Scope Box (جعبه محدوده): از این گزینه برای محدود کردن Walkthrough به یک جعبه محدوده مشخص استفاده میشود. این تنظیم به شما اجازه میدهد تا نمای Walkthrough را به یک بخش خاص از پروژه محدود کنید.
- Section Box (جعبه برش): این گزینه برای نمایش برشهای مقطعی در طول Walkthrough استفاده میشود. با تنظیم Section Box، شما میتوانید به صورت سهبعدی یک بخش خاص از پروژه را بهصورت مقطعی نمایش دهید.
3. Camera (دوربین):
- Rendering Setting (تنظیمات رندرینگ): این گزینه به شما امکان میدهد تا تنظیمات مربوط به رندرینگ را برای Walkthrough اعمال کنید. میتوانید تنظیماتی مانند نور، متریالها و کیفیت تصویر را پیکربندی کنید.
- Locked Orientation (جهت قفلشده): اگر این گزینه فعال شود، جهت دوربین در طول Walkthrough ثابت میماند و دوربین فقط در طول مسیر حرکت میکند بدون تغییر در زاویه دید.
- Projection Mode (حالت نمایش): انتخاب بین Orthographic (نمای دو بعدی بدون پرسپکتیو) و Perspective (نمای سهبعدی با پرسپکتیو). در Walkthrough معمولاً از Perspective استفاده میشود.
- Camera Position (موقعیت دوربین): این بخش موقعیت دوربین در فضای پروژه را نمایش میدهد و به شما اجازه میدهد آن را ویرایش کنید. در صورتی که Projection Mode را در حالت Orthographic باشد adjusting انتخاب میشود و وقتی Projection Mode را در حالت Perspective باشد Explicit قرار میگیرد.
- Adjusting: زمانی که Projection Mode روی Orthographic تنظیم میشود، نمای دوربین به صورت دو بعدی و بدون پرسپکتیو نمایش داده میشود. در این حالت، خطوط موازی بدون همگرا شدن به نقطهای خاص نمایش داده میشوند. حالت Adjusting به این معناست که مقیاس و تنظیمات دید بهطور دقیق قابل تنظیم و کنترل هستند، زیرا در این حالت زاویه و عمق پرسپکتیو تأثیری ندارد. این حالت بیشتر برای نقشههای فنی یا جزئیات استفاده میشود.
- Explicit: زمانی که Projection Mode روی Perspective تنظیم شود، دید دوربین سهبعدی و با پرسپکتیو نمایش داده میشود، به این معنا که اجسام دورتر کوچکتر و اجسام نزدیکتر بزرگتر دیده میشوند. در این حالت، گزینه Explicit برای کنترل دستی و دقیق میدان دید (Field of View) و زاویه دید دوربین به کار میرود. شما میتوانید به طور مشخص زاویه دید و مقیاس پرسپکتیو را تنظیم کنید تا دید دلخواه از صحنه سهبعدی به دست بیاید.
4. Identity Data (اطلاعات شناسایی):
- View Template (الگوی نما): اگر از View Template استفاده میکنید، میتوانید یک الگوی از پیش تعریفشده را به Walkthrough اعمال کنید تا تنظیمات گرافیکی و دیگر ویژگیها به صورت خودکار اعمال شوند.
- View Name (نام نما): نامی که به Walkthrough اختصاص دادهشدهاست. این نام در Project Browser نمایش دادهمیشود و به شناسایی راحتتر نما کمک میکند.
- Dependency (وابستگی): اگر این ویو وابسته به ویوهای دیگر باشد، در این قسمت نمایش دادهمیشود.
- Title On Sheet (عنوان در شیت): عنوانی که هنگام قرارگیری Walkthrough بر روی شیت نمایش دادهمیشود.
5. Phasing (فازبندی):
- Phase Filter (فیلتر فاز): تعیین میکند که کدام فاز از پروژه (مثلاً ساخت، بازسازی) در Walkthrough نمایش دادهشود.
- Phase (فاز): فاز زمانی که Walkthrough مربوط به آن است را مشخص میکند.
6. Other (سایر موارد):
- Walkthrough Frames (فریمهای Walkthrough): تعداد فریمها و زمان هر فریم در Walkthrough را کنترل میکند. این گزینه برای تنظیم سرعت و طول Walkthrough استفاده میشود.
- Frame: تعداد کل فریمهایی که Walkthrough شامل میشود. با افزایش فریمها، انیمیشن نرمتر میشود، اما زمان رندر و ذخیره آن بیشتر خواهد بود.
- Frames Per Second (فریم بر ثانیه): تعداد فریمهایی که در هر ثانیه از ویدئو نمایش دادهمیشود. مقادیر بالاتر کیفیت ویدئو را افزایش میدهد.
- Speed (سرعت): سرعت حرکت دوربین در مسیر. با تغییر این گزینه میتوانید زمان کل انیمیشن را تنظیم کنید.
7. Edit Type
در نرمافزار Revit، گزینه Edit Type در بخش Walkthrough به شما این امکان را میدهد که تنظیمات پیشفرض مربوط به نوع (Type) Walkthrough را ویرایش و سفارشیسازی کنید. این تنظیمات به نحوه نمایش و رفتار Walkthrough در پروژه تأثیر میگذارند و به شما کنترل بیشتری بر روی آن میدهند.
کنترل View و نمایش Walkthrough
- شما میتوانید تعیین کنید که Walkthrough در چه حالت گرافیکی نمایش دادهشود. از پنل Visual Style میتوانید بین حالتهای Wireframe، Shaded، Realistic یا Hidden Line یکی را انتخاب کنید.
- گزینه Detail Level به شما اجازه میدهد که سطح جزئیات نمایش دادهشده را تنظیم کنید. این گزینه معمولاً برای بهبود عملکرد و سرعت نمایش به کار میرود.
- Clip Planes نیز کنترل میکند که چه بخشهایی از مدل در محدوده دوربین نمایش دادهشوند. میتوانید برشهای دور یا نزدیک را تنظیم کنید تا فقط بخشهای خاصی از پروژه قابل مشاهده باشند.
Render و Export Walkthrough
برای رندر گرفتن از Walkthrough در نرمافزار Revit، ابتدا باید یک مسیر Walkthrough را ایجاد کردهباشید و سپس تنظیمات رندر و خروجی آن را مشخص کنید. این مراحل به شما نشان میدهند که چطور میتوانید این فرآیند را انجام دهید:
برای رندر کردن Walkthrough باید به این ترتیب عمل کنید:
1: Walkthrough را در ویو سهبعدی خود انتخاب کنید.
2: به تب View بروید و گزینه Render را انتخاب کنید.
3: در پنجره رندر که باز میشود، تنظیمات مختلف مربوط به کیفیت رندر (مانند Draft، Medium، High، و Best) را تنظیم کنید. همچنین میتوانید تنظیمات مربوط به نورپردازی، سایهها و مواد را مشخص کنید.
نکته مهم: برای Walkthrough لازم است هر فریم از انیمیشن به صورت جداگانه رندر شود، بنابراین مدت زمان رندر ممکن است نسبت به رندر یک تصویر ثابت بیشتر باشد.
تنظیمات خروجی Walkthrough:
برای خروجی گرفتن از Walkthrough، به تب File بروید.
گزینه Export را انتخاب کنید.
سپس از منوی بازشده گزینه Walkthrough را انتخاب کنید.
در پنجرهای که باز میشود، میتوانید تنظیمات مربوط به فرمت و کیفیت ویدئو را انتخاب کنید. معمولاً فرمتهای ویدئویی مانند AVI یا MP4 در دسترس هستند.
همچنین میتوانید تعداد فریمها و فریم بر ثانیه (FPS) را مشخص کنید.
ذخیره فایل Walkthrough:
پس از تنظیمات خروجی، مسیر ذخیره فایل را انتخاب کردهو روی دکمه OK کلیک کنید تا فرآیند رندر و خروجی گرفتن آغاز شود.
تنظیمات مهم در رندر Walkthrough:
Frames per Second (فریم بر ثانیه): این گزینه تعیین میکند که در هر ثانیه چند فریم نمایش دادهشود. برای نمایش روان، معمولاً 24 تا 30 فریم بر ثانیه مناسب است.
Resolution (وضوح تصویر): وضوح ویدئو را میتوانید بر اساس نیازهای پروژه تنظیم کنید (مثلاً 720p یا 1080p).
Lighting: نوع نورپردازی صحنه و نحوه سایهها را تنظیم کنید تا ویدئو واقعیتر به نظر برسد.
Render Quality: کیفیت نهایی رندر، که میتواند بر اساس نیاز شما تنظیم شود (Draft برای آزمایش و Best برای کیفیت نهایی).
نکات اضافی Walkthrough
- زاویه دوربین: هنگام ایجاد Walkthrough، دقت کنید که زاویه دوربین در تمام نقاط مسیر هماهنگ و طبیعی باشد تا حرکت دوربین روان و متناسب با نیازهای پروژه باشد.
- حرکت در فضاهای داخلی و خارجی: Walkthrough به شما امکان میدهد از داخل فضاهای داخلی و خارجی عبور کنید و به جزئیات مختلف توجه کنید. برای این کار، میتوانید مسیر دوربین را از نقاط مهم پروژه مثل ورودیها، راهروها و فضاهای داخلی عبور دهید.
- اضافه کردن Keyframes: شما میتوانید در هر نقطه از مسیر Keyframe اضافه کنید تا کنترل بیشتری بر جهت و موقعیت دوربین داشته باشید.
کاربردهای Walkthrough
- ارائه به مشتریان: یکی از کاربردهای اصلی Walkthrough ارائه پروژه به مشتریان است تا بتوانند به صورت مجازی در پروژه حرکت کنند و طراحی نهایی را مشاهده کنند.
- بررسی طراحی: معماران و طراحان میتوانند از Walkthrough برای بررسی طراحی از زوایای مختلف استفاده کنند و اطمینان حاصل کنند که تمام جزئیات به درستی پیادهسازی شدهاند.
- مستندسازی: ایجاد ویدئوهای Walkthrough میتواند به عنوان مستندات پروژه مورد استفاده قرار گیرد و برای مقایسه بین طرحهای مختلف یا فازهای مختلف پروژه به کار رود.
ابزار Walkthrough در رویت یکی از قدرتمندترین ابزارها برای نمایش پویا و سهبعدی از پروژههای معماری و ساختمانی است که به طراحان کمک میکند قبل از اجرا، تمام جزئیات را به دقت بررسی کنند و آن را به مشتریان و اعضای تیم ارائه دهند.