راهنمای کامل استفاده از ابزار Camera در Revit

ابزار Camera در نرم‌افزار Revit برای ایجاد نماهای سه‌بعدی از یک زاویه دید مشخص استفاده می‌شود. با استفاده از این ابزار، می‌توانید نمایی واقع‌گرایانه از پروژه خود بسازید و آن را از منظر یک دوربین مشاهده کنید. این ویژگی به معماران و مهندسان کمک می‌کند تا پروژه‌ها را از دیدگاه‌های مختلف بررسی کرده و ارائه‌های تصویری یا انیمیشن‌های واقع‌گرایانه ایجاد کنند. در این مقاله به بررسی ابزار Camera در رویت پرداخته‌ایم.

مراحل ترسیم ابزار Camera در Revit

دسترسی به ابزار Camera:

  • به تب View بروید.
  • در پنل Create، گزینه 3D View را انتخاب کنید.
  • از منوی کشویی، گزینه Camera را انتخاب کنید.
مراحل ترسیم ابزار Camera در رویت
  • با انتخاب گزینه Camera یک نواری ظاهر می‌شود که در آن می‌توانید مقیاس، پلان و ارتفاع دوربین را تعیین کرد.
ابزار Camera در رویت

ترسیم Camera:

  • پس از انتخاب ابزار Camera، در نمای Floor Plan یا Site Plan، روی نقطه‌ای که می‌خواهید دوربین در آن قرار بگیرد کلیک کنید.
  • سپس نشانگر ماوس را به سمت جهتی که می‌خواهید دوربین نگاه کند بکشید و کلیک کنید تا زاویه دید دوربین مشخص شود. با این کار، یک نمای سه‌بعدی از دیدگاه دوربین ایجاد می‌شود.
ترسیم Camera در رویت

ویرایش Camera:

  • نمای دوربین به صورت یک 3D View در پنل Project Browser ذخیره می‌شود.
  • با کلیک راست روی نام نمای سه‌بعدی جدید در Project Browser و انتخاب Rename می‌توانید نام این نما را تغییر دهید.
ویرایش Camera در رویت
  • برای تغییر محل یا جهت دوربین، می‌توانید به Floor Plan بازگردید و دوباره موقعیت دوربین و زاویه دید را تغییر دهید.

گزینه Crop Size

گزینه Crop Size در تنظیمات دوربین (Camera) به شما اجازه می‌دهد تا اندازه ناحیه برش (Crop) در نمای دوربین را تنظیم کنید. این گزینه به شما امکان می‌دهد که ابعاد تصویر نمایش داده شده در دوربین را به صورت دقیق تغییر دهید و از بزرگ‌نمایی یا کوچک‌نمایی اضافی در صحنه جلوگیری کنید. دو حالت اصلی برای تنظیم اندازه ناحیه برش وجود دارد:

ویرایش Camera در رویت با ابزار Size Crop
  • Width (عرض): این مقدار مشخص می‌کند که عرض ناحیه‌ای که دوربین آن را پوشش می‌دهد چه اندازه‌ای باشد. شما می‌توانید مقدار عرض را به صورت دقیق تعیین کنید تا فضای بیشتری یا کمتری از نمای صحنه به تصویر کشیده شود.
  • Height (ارتفاع): این گزینه اندازه ارتفاع ناحیه برش را مشخص می‌کند و به شما کمک می‌کند تا میزان دیده شدن بالا و پایین نمای دوربین را تنظیم کنید.

Crop Size برای تنظیم دقیق قاب تصویری که در دوربین ثبت می‌شود، به‌ویژه در زمان رندرینگ یا نمایش نماهای سه‌بعدی، اهمیت دارد. با تنظیم این گزینه می‌توانید کنترل بهتری بر روی کادربندی تصویر خود داشته باشید.

ویرایش Camera در رویت - پنجره Size Crop
  • گزینه‌های Field of View (FOV) و Scale در بخش Crop View به شما کمک می‌کنند تا ناحیه نمایشی دوربین را تنظیم و کنترل کنید. در ادامه، توضیحات کاملی از هر دو گزینه ارائه می‌شود:

1. Field of View (FOV):

  • Field of View یا “میدان دید” یکی از پارامترهای مهم در دوربین است که زاویه‌ای را که دوربین می‌تواند در آن نگاه کند، مشخص می‌کند.
  • FOV به‌طور مستقیم بر روی میزان دیده شدن فضا در تصویر دوربین تأثیر می‌گذارد. با افزایش FOV، دوربین فضای بیشتری را در کادر قرار می‌دهد (زاویه بازتر می‌شود) و با کاهش آن، میدان دید محدودتر شده و فقط یک ناحیه کوچک‌تر از فضا به نمایش درمی‌آید (زاویه باریک‌تر می‌شود).
  • این گزینه بیشتر برای کنترل دید دوربین‌های سه‌بعدی در صحنه‌ها استفاده می‌شود و به کاربر اجازه می‌دهد که تعیین کند چه میزان از فضا در تصویر نهایی قابل مشاهده باشد.

2. Scale در Crop View:

  • گزینه Scale در بخش Crop View برای تعیین اندازه نسبی نمای دوربین بر روی شیت یا کاغذ استفاده می‌شود. این گزینه به شما اجازه می‌دهد تا نمای دوربین را در یک مقیاس خاص در شیت قرار دهید.
  • برای مثال، اگر بخواهید نمای دوربین در یک شیت با مقیاس 1:100 یا 1:50 چاپ شود، می‌توانید از این گزینه برای تعیین دقیق مقیاس استفاده کنید.
  • Crop View به شما این امکان را می‌دهد که تنها بخشی از تصویر که درون ناحیه برش قرار دارد نمایش داده شود و از نمایش بخش‌های ناخواسته جلوگیری کنید.

به‌طور کلی، Field of View زاویه دید دوربین را تنظیم می‌کند، در حالی که Scale به شما کمک می‌کند تا اندازه نسبی نمای دوربین را هنگام قرار دادن در شیت کنترل کنید.

گزینه Reset Target :

گزینه Reset Target در تنظیمات Camera در Revit به شما اجازه می‌دهد که موقعیت هدف (Target) دوربین را به تنظیمات اولیه خود بازگردانید.

  • وقتی دوربین را در Revit قرار می‌دهید، دو نقطه مهم برای آن تعریف می‌شود:
  • موقعیت دوربین یا Eye: نقطه‌ای که از آن مشاهده انجام می‌شود.
  • هدف دوربین یا Target: نقطه‌ای که دوربین به سمت آن نگاه می‌کند.
  • در طول ویرایش یا تنظیم دوربین، ممکن است موقعیت هدف تغییر کند. اگر موقعیت هدف دوربین به‌طور دستی تغییر کرده و شما بخواهید آن را به حالت اولیه (محلی که در ابتدا به سمت آن نگاه می‌کرد) بازگردانید، گزینه Reset Target این کار را انجام می‌دهد.
  • به‌عبارت‌دیگر، این گزینه هدف نگاه دوربین را به نقطه ابتدایی که هنگام ترسیم دوربین مشخص کرده بودید، بازنشانی می‌کند و هر گونه تغییرات دستی در موقعیت هدف را لغو می‌کند.
ویرایش Camera در رویت با ابزار Reset Target

تنظیمات Properties برای Camera

Graphics:

تنظیمات Properties برای Camera بخش Graphic
  • Detail Level (سطح جزئیات): مشخص می‌کند که چقدر جزئیات در Camera نمایش داده‌شود. شامل سه سطح کلی: Coarse (کلی)، Medium (متوسط) و Fine (دقیق) است.
  • Parts Visibility (نمایش قطعات): این گزینه کنترل می‌کند که آیا قطعات جدا شده (Parts) در پروژه مانند فضاهای داخلی به صورت جداگانه نمایش داده‌شوند یا نه.
  • Visibility/Graphics Overrides: به شما امکان می‌دهد نمایش عناصر خاصی را در Camera سفارشی‌سازی کنید. این گزینه برای تنظیم دقیق‌تر رنگ، ضخامت خطوط و قابلیت مشاهده‌ی المان‌ها استفاده می‌شود.
  • Graphic Display Options (گزینه‌های نمایش گرافیک): تنظیمات پیشرفته نمایش گرافیکی که شامل مواردی مانند Shading، Wireframe، یا Hidden Line می‌باشد. به کمک این گزینه، می‌توانید نمایش گرافیکی را متناسب با نیازهای خود تنظیم کنید.
  • Discipline (رشته): این گزینه مشخص می‌کند که Camera مربوط به کدام رشته (معماری، سازه، مکانیک، برق و غیره) است. هر رشته تنظیمات و استانداردهای نمایش خاص خود را دارد.
  • Default Analysis Display Style (استایل نمایش تحلیل پیش‌فرض): برای کنترل نحوه نمایش داده‌های تحلیلی در Camera استفاده می‌شود. این گزینه زمانی مفید است که تحلیل‌های سازه‌ای، حرارتی یا دیگر تحلیل‌های مشابه را به نمایش بگذارید.
  • Visible in Option: این گزینه مشخص می‌کند که Camera در کدام یک از گزینه‌های طراحی نمایش داده‌شود. به عنوان مثال، آیا در Design Option خاصی فعال است یا نه.
  • Show Grids (نمایش شبکه‌ها): این گزینه مشخص می‌کند که آیا شبکه‌ها (Grid) در طول Camera نمایش داده‌شوند یا خیر.
  • Sun Path (مسیر خورشید): با فعال کردن این گزینه، مسیر خورشید و وضعیت نور طبیعی در پروژه نمایش داده‌می‌شود. این گزینه مخصوصاً برای تحلیل نور و سایه در Camera کاربرد دارد.

Extents:

تنظیمات Properties برای Camera بخش Extents
  • Crop View (برش نما): این گزینه تعیین می‌کند که آیا نمای Camera به یک منطقه خاص محدود شود یا نه.
  • Crop Region Visible (نمایش منطقه برش): مشخص می‌کند که منطقه برش در نمای Camera نمایش داده‌شود یا خیر.
  • Far Clip Active (فعال کردن برش دور): این گزینه فعال می‌کند که یک برش عمقی ایجاد شود تا نمایش پروژه به نواحی دورتر محدود شود.
  • Far Clip Offset (فاصله برش دور): مشخص می‌کند که برش دور در چه فاصله‌ای از دوربین انجام شود.
  • Scope Box (باکس محدوده): از این گزینه برای محدود کردن Camera به یک جعبه محدوده مشخص استفاده می‌شود. این تنظیم به شما اجازه می‌دهد تا نمای Camera را به یک بخش خاص از پروژه محدود کنید.
  • Section Box (باکس برش): این گزینه برای نمایش برش‌های مقطعی در طول Camera استفاده می‌شود. با تنظیم Section Box، شما می‌توانید به صورت سه‌بعدی یک بخش خاص از پروژه را به‌صورت مقطعی نمایش دهید.

Camera:

تنظیمات Properties برای Camera بخش Camera
  • Rendering Setting (تنظیمات رندرینگ): این گزینه به شما امکان می‌دهد تا تنظیمات مربوط به رندرینگ را برای Walkthrough اعمال کنید. می‌توانید تنظیماتی مانند نور، متریال‌ها و کیفیت تصویر را پیکربندی کنید.
  • Locked Orientation (جهت قفل‌شده): اگر این گزینه فعال شود، جهت دوربین در طول Camera ثابت می‌ماند و دوربین فقط در طول مسیر حرکت می‌کند بدون تغییر در زاویه دید.
  • Projection Mode (حالت نمایش): انتخاب بین Orthographic (نمای دو بعدی بدون پرسپکتیو) و Perspective (نمای سه‌بعدی با پرسپکتیو). در Camera معمولاً از Perspective استفاده می‌شود.
  • Eye Elevation (ارتفاع چشم): تعیین‌کننده ارتفاع چشم دوربین است، یعنی ارتفاعی که از آن به پروژه نگاه می‌شود. به‌عنوان مثال، اگر بخواهید نما را از سطح انسان (مثلاً 1.7 متر بالاتر از زمین) مشاهده کنید، این گزینه به شما اجازه می‌دهد که این ارتفاع را تنظیم کنید. تغییر در این بخش باعث تغییر دید دوربین در ارتفاع می‌شود.
  • Target Elevation (ارتفاع هدف): تعیین می‌کند که دوربین به کدام ارتفاع در پروژه نگاه کند. این ارتفاع معمولاً برای تعیین نقطه‌ای که دوربین به آن تمرکز می‌کند استفاده می‌شود. تنظیم دقیق این ارتفاع برای کنترل بهتر زاویه دید دوربین ضروری است.
  • Camera Position (موقعیت دوربین): این بخش موقعیت دوربین در فضای پروژه را نمایش می‌دهد و به شما اجازه می‌دهد آن را ویرایش کنید. در صورتی که Projection Mode را در حالت Orthographic باشد adjusting انتخاب می‌شود در این حالت موقعیت قرارگیری دوربین مهم نیست. در صورتی که Projection Mode را در حالت Perspective باشد Explicit قرار می‌گیرد.

Adjusting:

زمانی که Projection Mode روی Orthographic تنظیم می‌شود، نمای دوربین به صورت دو بعدی و بدون پرسپکتیو نمایش داده می‌شود. در این حالت، خطوط موازی بدون همگرا شدن به نقطه‌ای خاص نمایش داده می‌شوند. حالت Adjusting به این معناست که مقیاس و تنظیمات دید به‌طور دقیق قابل تنظیم و کنترل هستند، زیرا در این حالت زاویه و عمق پرسپکتیو تأثیری ندارد. این حالت بیشتر برای نقشه‌های فنی یا جزئیات استفاده می‌شود.

Explicit:

زمانی که Projection Mode روی Perspective تنظیم شود، دید دوربین سه‌بعدی و با پرسپکتیو نمایش داده می‌شود، به این معنا که اجسام دورتر کوچک‌تر و اجسام نزدیک‌تر بزرگ‌تر دیده می‌شوند. در این حالت، گزینه Explicit برای کنترل دستی و دقیق میدان دید (Field of View) و زاویه دید دوربین به کار می‌رود. شما می‌توانید به طور مشخص زاویه دید و مقیاس پرسپکتیو را تنظیم کنید تا دید دلخواه از صحنه سه‌بعدی به دست بیاید.

Identity Data:

تنظیمات Properties برای Camera بخش Identity Data
  • View Template (الگوی نما): اگر از View Template استفاده می‌کنید، می‌توانید یک الگوی از پیش تعریف‌شده را به Walkthrough اعمال کنید تا تنظیمات گرافیکی و دیگر ویژگی‌ها به صورت خودکار اعمال شوند.
  • View Name (نام نما): نامی که به Camera اختصاص داده‌شده‌است. این نام در Project Browser نمایش داده‌می‌شود و به شناسایی راحت‌تر نما کمک می‌کند.
  • Dependency (وابستگی): اگر این ویو وابسته به ویوهای دیگر باشد، در این قسمت نمایش داده‌می‌شود.
  • Title On Sheet (عنوان در شیت): عنوانی که هنگام قرارگیری Camera بر روی شیت نمایش داده‌می‌شود.

Phasing:

تنظیمات Properties برای Camera بخش Phasing
  • Phase Filter (فیلتر فاز): تعیین می‌کند که کدام فاز از پروژه (مثلاً ساخت، بازسازی) در Camera نمایش داده‌شود.
  • Phase (فاز): فاز زمانی که Camera مربوط به آن است را مشخص می‌کند.

مزایای استفاده از Camera:

  • ارائه‌های تصویری جذاب: به شما امکان می‌دهد تا پروژه را از زاویه دید انسان نمایش دهید، که برای ارائه‌های حرفه‌ای به کارفرمایان و مشتریان بسیار مفید است.
  • طراحی داخلی و خارجی: می‌توانید نمای دقیق‌تری از فضاهای داخلی یا خارجی ایجاد کنید و تصمیمات طراحی را بهتر بررسی کنید.
  • ایجاد انیمیشن و Walkthrough: با ترکیب ابزار Camera و Walkthrough، می‌توانید انیمیشن‌های واقع‌گرایانه از حرکت در پروژه خود بسازید.

نکات مهم:

  • می‌توانید زاویه دید دوربین و بُعدهای تصویری را به دلخواه تغییر دهید تا جزئیات دقیقی از پروژه در دسترس باشد.
  • استفاده از ابزار Section Box برای برش نماهای دوربین و مشاهده بخش‌های داخلی نیز امکان‌پذیر است.

ابزار Camera در Revit یکی از ابزارهای اصلی برای ارائه و بررسی پروژه‌ها به‌صورت سه‌بعدی است که به مهندسین و طراحان کمک می‌کند دیدگاه‌های جدیدی از پروژه خود داشته باشند و به بهترین نحو آن را ارائه دهند.

نظرات بسته شده است.