تنظیمات پنجره Graphic Display options در رویت

graphic display option

تنظیمات پنجره Graphic Display Options (گزینه‌های نمایش گرافیکی) در رویت یکی از ابزارهای مهم برای بهبود ظاهر و تنظیمات بصری نمایه‌های پروژه است. این پنجره به کاربران این امکان را می‌دهد تا ظاهر گرافیکی و جلوه‌های بصری نمایش‌ها و نماهای مختلف مانند پلان‌ها، مقاطع و پرسپکتیوها را به صورت دقیق تنظیم و شخصی‌سازی کنند.

پنجره Graphic Display options در رویت

موقعیت این گزینه را در محیط نرم افزار رویت در شکل زیر مشاهده می‌کنید.

پنجره Graphic Display options در رویت
پنجره Graphic Display options در رویت

در ادامه، بخش‌های مختلف این پنجره را به‌صورت کامل توضیح می‌دهیم.

Model Display (نمایش مدل)

این بخش به کاربران اجازه می‌دهد که نحوه نمایش مدل‌ها در نمایه‌های مختلف را تنظیم کنند.

Model Display (نمایش مدل) در پنجره Graphic Display options در رویت

Style (سبک):

  • Wireframe (سیم‌کش): مدل‌ها به صورت شبکه‌ای نمایش داده می‌شوند. فقط خطوط محیطی و لبه‌های مدل‌ها نمایش داده می‌شود.
Wireframe (سیم‌کش) در پنجره Graphic Display options در رویت
  • Hidden Line (خطوط پنهان): خطوط پشت مدل‌ها پنهان می‌شوند و فقط خطوط قابل دید نمایش داده می‌شوند
Hidden Line (خطوط پنهان) در پنجره Graphic Display options در رویت
  • Shaded (سایه‌دار): سطح مدل‌ها با رنگ‌های اصلی آن‌ها نمایش داده می‌شود. در این حالت، سایه‌ها برای ایجاد جلوه‌های واقع‌گرایانه اضافه نمی‌شوند.
Shaded (سایه‌دار) در پنجره Graphic Display options در رویت
  • Shaded with Edges (سایه‌دار با لبه‌ها): مشابه حالت سایه‌دار است اما لبه‌های مدل به صورت خطی نمایش داده می‌شوند.
Shaded with Edges (سایه‌دار با لبه‌ها)در پنجره Graphic Display options در رویت
  • Consistent Colors (رنگ‌های ثابت): نمایش مدل‌ها با رنگ‌های یکدست و ثابت. در این حالت، رنگ‌های سطح بدون تأثیرات نوری یا سایه‌گذاری به صورت یکنواخت نمایش داده می‌شوند.
Consistent Colors (رنگ‌های ثابت) در پنجره Graphic Display options در رویت
  • Textures(نمایش بافت‌ها): مدل را با بافت‌های اختصاص داده شده نمایش می‌دهد.
  • Realistic (واقع‌گرایانه با سایه لبه‌دار): مدل‌ها با بافت‌ها و متریال به‌صورت واقعی نمایش داده‌می‌شوند، همراه با جزئیات سطح و بافت. و خطوط لبه‌ها در این حالت مشخص است.
Realistic (واقع‌گرایانه با سایه لبه‌دار) در پنجره Graphic Display options در رویت
  • Realistic (واقع‌گرایانه بدون سایه لبه‌دار): مدل‌ها با بافت‌ها و متریال به‌صورت واقعی نمایش داده‌می‌شوند، همراه‌با جزئیات سطح و بافت. خطوط لبه‌ها در این حالت مشخص نیست.
Realistic (واقع‌گرایانه بدون سایه لبه‌دار)در پنجره Graphic Display options در رویت

Smooth Lines with Anti-Aliasing (نرمی خطوط با Anti-Aliasing): این گزینه به نرم کردن لبه‌های تیز در نمایش خطوط کمک می‌کند و باعث می‌شود خطوط و لبه‌ها نرم‌تر و یکنواخت‌تر به نظر برسند.

Smooth Lines with Anti-Aliasing (نرمی خطوط با Anti-Aliasing) در پنجره Graphic Display options در رویت
Smooth Lines with Anti-Aliasing (نرمی خطوط با Anti-Aliasing) 2 در پنجره Graphic Display options در رویت

Transparency (شفافیت):

این گزینه به شما اجازه می‌دهد که میزان شفافیت عناصر را تنظیم کنید. این تنظیمات به خصوص در زمان بررسی و هماهنگی داخلی ساختمان یا اجزای پیچیده‌کاربرد دارد.

Transparency (شفافیت) در پنجره Graphic Display options در رویت

Silhouettes (سایه):

این گزینه برای کنترل نحوه نمایش لبه‌های اشیاء استفاده می‌شود.

Wide Lines (خطوط پهن): لبه‌های اشیاء با خطوط پهن‌تر برای تأکید بیشتر نمایش داده‌می‌شوند.

None (بدون سایه): هیچ سایه‌ای برای لبه‌ها نمایش داده‌نمی‌شود.

Thin Lines (خطوط نازک): لبه‌های اشیاء با خطوط نازک نمایش داده‌می‌شوند.

Silhouettes (سایه) در پنجره Graphic Display options در رویت

Shadows (سایه‌ها)

این بخش برای فعال‌سازی و تنظیمات مربوط به سایه‌ها است.

Shadows (سایه‌ها) در پنجره Graphic Display options در رویت

Cast Shadows (ایجاد سایه):

با فعال کردن این گزینه، سایه‌ها براساس نور خورشید یا منابع نوری دیگر بر روی مدل‌ها ایجاد می‌شوند.

Cast Shadows (ایجاد سایه) در پنجره Graphic Display options در رویت

Show Ambient Shadows (نمایش سایه‌های محیطی):

این گزینه سایه‌های نرمی را که ناشی از نور پراکنده‌و غیرمستقیم است، فعال می‌کند. این سایه‌ها به تصاویر واقع‌گرایی بیشتری می‌بخشند و جزئیات بیشتری از نحوه توزیع نور در فضا را نمایش می‌دهند.

Show Ambient Shadows (نمایش سایه‌های محیطی) در پنجره Graphic Display options در رویت

Sketchy Lines (خطوط اسکچ)

این ویژگی برای ایجاد جلوه‌ی دستی یا هنری به نماها استفاده می‌شود.

Enable Sketchy Lines (فعال کردن خطوط اسکچ):

با فعال کردن این گزینه، لبه‌های مدل به صورت خطوط ناصاف و نامنظم نمایش داده‌می‌شوند، که حالتی مشابه طرح‌های دستی ایجاد می‌کند.

Jitter (لرزش):

میزان ناصافی یا نامنظمی خطوط را تنظیم می‌کند.

Sketchy Lines (خطوط اسکچ) در پنجره Graphic Display options در رویت

Extension (گسترش):

این گزینه طول خطوط را به‌طور جزئی افزایش می‌دهد تا جلوه‌ای هنری و دستی ایجاد شود.

Extension (افزایش) در پنجره Graphic Display options در رویت

Depth Cueing (کنترل عمق)

این قابلیت برای نمایش عمق در نماهای دوبعدی مانند پلان‌ها و مقاطع استفاده می‌شود.

Depth Cueing (کنترل عمق) در پنجره Graphic Display options در رویت

Show Depth (نمایش عمق):

با فعال کردن این گزینه، عناصر دورتر از بیننده‌در نماها به صورت کم‌رنگ‌تر یا مات‌تر نمایش داده‌می‌شوند، در حالی که عناصر نزدیک به‌صورت واضح‌تر دیده‌می‌شوند. این قابلیت به نمایش بهتر فاصله و عمق در نماها کمک می‌کند.

Fade Start/End Location (موقعیت شروع/پایان کم‌رنگ شدن):

با استفاده از این تنظیمات، می‌توان فاصله‌ای که در آن عناصر شروع به کم‌رنگ شدن می‌کنند و موقعیت پایان این روند را تعیین کرد.

(%) Fade Limit (حدکم رنگ شدن):

تعیین می‌کند که تا چه حد عناصر در فاصله دورتر از بیننده کم‌رنگ شوند. این مقدار بر اساس درصد (0 تا 100 درصد) تنظیم می‌شود.0% Fade Limit یعنی هیچ تغییری در وضوح عناصر دورتر اعمال نمی‌شود. به عبارت دیگر، همه عناصر با وضوح کامل دیده‌می‌شوند.100% Fade Limit یعنی عناصر دورتر به طور کامل محو می‌شوند؛ به گونه‌ای که دیگر قابل مشاهده نخواهند بود.

نحوه فعال شدن تنظیمات Depth Cueing

گزینه‌های Depth Cueing در نرم‌افزار Revit تنها در نماهای دوبعدی مثل نماهای Elevation، نماهای مقطع (Section Views) و دیدهای سه‌بعدی (3D Views) فعال می‌شوند. این گزینه برای پلان‌های دوبعدی (Floor Plans) یا نماهای سه‌بعدی Wireframe در دسترس نیست.

برای فعال شدن گزینه‌های Depth Cueing، باید شرایط زیر را رعایت کنید:

  1. نوع نمایش نمای انتخابی:
    • باید یک نمای Elevation، نمای Section یا یک نمای سه‌بعدی (با یکی از حالت‌های Shaded، Consistent Colors یا Realistic) باشد.
    • این گزینه در نمای Wireframe یا Hidden Line فعال نمی‌شود.
  2. تنظیمات گرافیکی:
    • از پنجره Graphic Display Options استفاده کنید و یکی از سبک‌های نمایش گرافیکی مانند Shaded، Shaded with Edges، Consistent Colors یا Realistic را انتخاب کنید. Depth Cueing تنها در این حالات گرافیکی قابل دسترسی است.
  3. نمای دوبعدی یا سه‌بعدی غیر Wireframe:
    • برای استفاده از Depth Cueing، باید نمایش مدل شما در حالتی غیر از Wireframe باشد. این قابلیت برای نمایش مدل‌های سه‌بعدی به صورت شفاف (Wireframe) در دسترس نیست.

Lighting (نورپردازی)

این بخش برای کنترل شدت و تنظیمات نورپردازی در نماها استفاده می‌شود.

Scheme (طرح نورپردازی):

این گزینه تعیین می‌کند که از چه نوع منبع نوری در نما استفاده شود. Lighting Schemes چند حالت اصلی دارند:

  • Exterior: Sun Only (خارجی: فقط نور خورشید): فقط نور خورشید در صحنه اعمال می‌شود و هیچ نوری از منابع مصنوعی استفاده نمی‌شود. این حالت برای نماهای خارجی و بررسی تأثیر نور خورشید در زمان‌های مختلف روز مناسب است.
  • Exterior: Sun and Artificial (خارجی: خورشید و نور مصنوعی): هم نور خورشید و هم منابع نور مصنوعی (مانند چراغ‌ها) در صحنه فعال هستند. این گزینه برای بررسی نورپردازی در نماهای بیرونی در روز یا شب مناسب است.
  • Interior: Sun and Artificial (داخلی: خورشید و نور مصنوعی): این حالت برای نماهای داخلی استفاده می‌شود که هم نور خورشید از بیرون وارد فضا می‌شود و هم نور مصنوعی از چراغ‌ها در داخل فضا فعال است.
  • Interior: Artificial Only (داخلی: فقط نور مصنوعی): فقط نور مصنوعی از چراغ‌های داخلی فعال است. این گزینه برای بررسی نورپردازی داخلی در شرایط شب یا محیط‌های بسته کاربرد دارد.

Sun Settings (تنظیمات خورشید):

با کلیک روی این گزینه، به تنظیمات دقیق‌تر موقعیت خورشید، زمان و مکان جغرافیایی پروژه دسترسی پیدا می‌کنید. این تنظیمات برای ایجاد نور طبیعی در پروژه و بررسی تأثیر نور خورشید بسیار مهم است.

Lighting

Lighting به تنظیمات مربوط به نورپردازی اشاره دارد و به شما این امکان را می‌دهد که تأثیر نور خورشید را بر روی روشنایی مدل خود تنظیم کنید.

این گزینه به شما کمک می‌کند تا شدت نور خورشید و نحوه تابش آن بر روی پروژه را به طور دقیق تنظیم کنید.برای استفاده Lighting را انتخاب کنید و تنظیمات مربوط به شدت نور خورشید و ویژگی‌های نوری پروژه خود را تنظیم کنید.

Lighting در پنجره Graphic Display options در رویت

Still

Still به شما این امکان را می‌دهد که نمایی ثابت از نور خورشید و سایه‌ها را مشاهده کنید، به‌طوری که تنها یک لحظه مشخص از نور خورشید نمایش داده‌می‌شود.

این حالت مناسب است برای مشاهده تأثیرات نور خورشید در یک زمان خاص، بدون تغییرات در طول روز یا هفته.برای استفاده Still را از بین گزینه‌های موجود انتخاب کنید. تاریخ و زمان مورد نظر خود را تنظیم کنید تا نمای ثابت از نور خورشید و سایه‌ها را ببینید.

Still در پنجره Graphic Display options در رویت

Single Day

Single Day به شما این امکان را می‌دهد که تأثیرات نور خورشید را در طول یک روز مشاهده کنید.

این حالت به شما امکان می‌دهد تا تغییرات نور و سایه‌ها را در یک روز کامل شبیه‌سازی کنید و بررسی کنید که چگونه نور خورشید در طول روز تغییر می‌کند.برای استفاده Single Day را انتخاب کنید. تاریخ مورد نظر را تنظیم کنید و مشاهده کنید که چگونه نور خورشید در طول روز تغییر می‌کند.

single day در پنجره Graphic Display options در رویت

Multi Day

Multi Day به شما این امکان را می‌دهد که تأثیرات نور خورشید را در طول چند روز مشاهده کنید.

این حالت مفید است برای تحلیل نور خورشید در طول هفته‌ها یا ماه‌ها و مشاهده تغییرات فصلی در نور و سایه‌ها. برای استفاده Multi Day را انتخاب کنید. بازه زمانی چند روزه یا ماهانه را تعیین کنید تا تغییرات نور خورشید را در این بازه مشاهده کنید.

multi day در پنجره Graphic Display options در رویت

Artificial Light (نور مصنوعی):

این گزینه به شما امکان می‌دهد تا منابع نور مصنوعی (مانند چراغ‌ها) را کنترل و تنظیم کنید.

Artificial Lights فقط زمانی در دسترس است که یکی از حالت‌های نورپردازی که شامل نور مصنوعی است، مانند Sun and Artificial یا Artificial Only انتخاب شده باشد.

پس از فعال‌سازی حالت Artificial Lights، می‌توانید با کلیک بر روی گزینه Artificial Lights… در پنجره Graphic Display Options، به پنجره تنظیمات نور مصنوعی دسترسی پیدا کنید. در اینجا می‌توانید:

  • چراغ‌های خاص را روشن یا خاموش کنید.
  • شدت نور هر چراغ یا گروهی از چراغ‌ها را تنظیم کنید.
  • بررسی کنید که چگونه هر منبع نور مصنوعی بر صحنه تأثیر می‌گذارد.

Sun (نور):

شما می‌توانید شدت نورهای خورشیدی را با این گزینه کنترل کنید.

Ambient Light (نور محیطی):

شما می‌توانید شدت نورهای محیطی را کنترل کنید. این قابلیت برای نمایش پروژه‌ها در شب یا روز و همچنین استفاده از نورهای داخلی مفید است.

Shadows (سایه):

شما می‌توانید شدت سایه ها راکنترل کنید.

Sun (نور) ,  Ambient Light (نور محیطی) , Shadows (سایه) در پنجره Graphic Display options در رویت

علل غیر فعال بودن گزینه‌های Scheme و Artificial Lights

اگر گزینه‌های Scheme و Artificial Lights در تنظیمات Lighting در نرم‌افزار Revit غیرفعال هستند، ممکن است دلایل زیر باعث این مشکل شده‌باشد. در ادامه به برخی از این دلایل اشاره می‌کنیم.

1. نوع نمایش گرافیکی (Display Style)

تنظیمات نورپردازی مانند Scheme و Artificial Lights فقط در برخی حالات نمایش گرافیکی فعال هستند. اگر حالت نمایش مناسبی انتخاب نشده باشد، این گزینه‌ها غیرفعال خواهند بود.

  • این تنظیمات در حالت‌های Shaded، Consistent Colors و Realistic فعال می‌شوند.
  • اگر در حالت Wireframe یا Hidden Line هستید، این گزینه‌ها غیرفعال می‌شوند.

2. نوع نمای انتخاب‌شده (View Type)

گزینه‌های Scheme و Artificial Lights فقط در نماهای سه‌بعدی (3D Views) در دسترس هستند. در نماهای دوبعدی مانند Plan Views، Section Views یا Elevation Views، این گزینه‌ها قابل استفاده نیستند.

3. فعال نبودن چراغ‌های مصنوعی در پروژه

اگر پروژه شما هیچ منبع نوری مصنوعی (مانند چراغ‌ها) نداشته باشد، گزینه Artificial Lights غیرفعال خواهد بود.

4. تنظیمات خورشیدی

اگر شما حالت Sun Only را در Lighting Scheme انتخاب کرده باشید، به دلیل اینکه تنها نور خورشید فعال است، گزینه Artificial Lights غیرفعال می‌شود.

5. عدم پشتیبانی سخت‌افزار

گاهی اوقات برخی از تنظیمات پیشرفته گرافیکی مانند Realistic Display و نورپردازی پیشرفته به دلیل عدم توانایی کارت گرافیک سیستم شما غیرفعال می‌شوند.


Realistic (واقع‌گرایانه)

این بخش مربوط به تنظیمات Realistic است یعنی زمانی که Style را روی Realistic می‌گذاریم این بخش فعال می‌شود.

Realistic (واقع‌گرایانه) در پنجره Graphic Display options در رویت

Exposure (تنظیمات نوردهی):

این گزینه برای کنترل روشنایی است که به دو صورت دستی (Manual) و اتوماتیک (Automatic) قابل تنظیم است.

Image (تصویر):

این گزینه امکان اصلاح رنگ‌ها را فراهم می‌کند.

RPC (اشیا سه بعدی خاص):

این گزنیه امکان این را می‌دهد که انتخاب کنیم که RPC ها در چه شرایطی نمایش داده‌شوند. امکان انتخاب سه حالت وجود دارد.

  • Override – All Billboard : این گزینه به شما اجازه می‌دهد تا تمام اشیاء RPC (مانند درختان، افراد، ماشین‌ها و…) را به حالت Billboard نمایش دهید. Billboard به نوعی نمایش دوبعدی از اشیاء گفته می‌شود که همیشه رو به دوربین هستند و در نتیجه از هر زاویه‌ای به صورت صحیح نمایش داده‌می‌شوند. اگر این گزینه فعال باشد، تمام RPCها به صورت دوبعدی نمایش داده‌می‌شوند، حتی اگر در تنظیمات پیش‌فرض آن‌ها به صورت سه‌بعدی تعریف شده‌باشند.

کاربرد: این حالت برای کاهش بار محاسباتی در صحنه‌های سنگین یا ساده‌سازی نمایش در محیط‌های پیچیده‌سه‌بعدی استفاده می‌شود.

  • Use Render Appearance : این گزینه به شما اجازه می‌دهد که از نمای رندر شده‌(Render Appearance) برای نمایش RPC استفاده‌کنید. وقتی این گزینه فعال باشد، ظاهر رندر شده‌و نهایی RPCها در صحنه‌های Realistic و Rendered مطابق با تنظیمات متریال و نورپردازی نمایش داده‌می‌شود. این یعنی، اشیاء RPC همان‌طور که در رندر نهایی پروژه‌خواهند بود، در حالت Realistic هم نمایش داده‌می‌شوند.

کاربرد: این گزینه برای ایجاد نمایش واقع‌گرایانه‌تر از RPCها استفاده می‌شود. این تنظیم مناسب است اگر می‌خواهید کیفیت نهایی و طبیعی‌تری برای RPCها در مدل خود داشته باشید.

  • Do Not Display : این گزینه اگر انتخاب شود، اشیاء RPC در نمای Realistic یا حتی در حالت‌های دیگر نمایش داده‌نمی‌شوند. اگر Do Not Display را انتخاب کنید، RPCها در صحنه پنهان می‌شوند و هیچ اثری از آن‌ها در نمای سه‌بعدی باقی نمی‌ماند.

کاربرد: این گزینه برای زمانی استفاده می‌شود که شما نیازی به نمایش RPCها در صحنه ندارید یا می‌خواهید صحنه سبک‌تر باشد و منابع گرافیکی کمتری استفاده شود.


Background (پس‌زمینه)

این گزینه برای تنظیمات مربوط به پس‌زمینه نماها استفاده می‌شود.

None (بدون پس‌زمینه):

پس‌زمینه نما خالی و بدون هیچ تصویری نمایش داده می‌شود.

Background (پس‌زمینه)  None (بدون پس‌زمینه) در پنجره Graphic Display options در رویت

Sky (پس‌زمینه آسمان):

این گزینه یک پس‌زمینه گرادیانی شامل رنگ‌های آسمان است. رنگ‌ها را می‌توان بر اساس نیاز تغییر داد.

Background (پس‌زمینه)  Sky (پس‌زمینه آسمان) در پنجره Graphic Display options در رویت

Gradient (پس‌زمینه گرادیانی):

این گزینه یک پس‌زمینه گرادیانی شامل رنگ‌های آسمان و زمین به‌صورت تدریجی را ایجاد می‌کند. رنگ‌ها را می‌توان بر اساس نیاز تغییر داد.

Background (پس‌زمینه)  Gradient (پس‌زمینه گرادیانی) در پنجره Graphic Display options در رویت

Image (تصویر):

امکان افزودن یک تصویر به عنوان پس‌زمینه برای نما وجود دارد. این گزینه برای پروژه‌هایی که نیاز به نمایش ساختمان در موقعیت واقعی خود دارند، مفید است.

Background (پس‌زمینه)  Image (تصویر) در پنجره Graphic Display options در رویت
Background (پس‌زمینه)  Image (تصویر)  2در پنجره Graphic Display options در رویت

Save as View Template (ذخیره تمپلیت نمای دید)

به شما این امکان را می‌دهد که تنظیمات گرافیکی و نمایش خاصی را که در یک نمای خاص (View) پیکربندی کرده‌اید، به‌عنوان یک View Template ذخیره کنید. این ویژگی می‌تواند به ویژه در پروژه‌های بزرگ و پیچیده مفید باشد که نیاز به هماهنگی و یکنواختی در تنظیمات نمای مختلف دارید.

Save as View Template (ذخیره تمپلیت نمای دید) در پنجره Graphic Display options در رویت

مزایای استفاده از View Template:

  1. یکپارچگی: با ذخیره تنظیمات به‌عنوان یک View Template، می‌توانید مطمئن شوید که همه نماها دارای تنظیمات گرافیکی و نمایشی یکنواخت هستند.
  2. صرفه‌جویی در زمان: به جای تنظیم دستی گزینه‌های گرافیکی برای هر نمای جدید، می‌توانید از View Template استفاده کنید تا تنظیمات را به سرعت و به‌طور خودکار اعمال کنید.
  3. مدیریت ساده: استفاده از View Template به شما این امکان را می‌دهد که تنظیمات را به‌راحتی تغییر دهید و این تغییرات به‌طور خودکار در تمام نماهایی که از آن View Template استفاده می‌کنند، اعمال می‌شود.

نظرات بسته شده است.